Jag ska få nytt främre korsband

Nytt främre korsband


Nu är det snart 11 månader sedan jag vred sönder korsbandet i höger knä. Jag har rehabtränat och kämpat men det blir inte riktigt bra. Läs om hur det gick till när korsbandet gick sönder

Klinisk kontroll ACL

I onsdags var jag hos ortopeden där det gjordes klinisk kontroll av knät. Det bestämdes då att jag ska genomgå ACL- rekonstruktion och ska få en tid för operation inom 2 månader. Jag är tacksam för beslutet då nuvarande situation är ohållbar.

Hur går en ACL-rekonstruktion till? 

Kirurgen kommer ta en sena från insidan av låret och det gamla trasiga korsband tas bort. Sen borras det i skelettet i knät och senan fästs från sida till sida som sedan blir det nya korsbandet. Om kirurgen hittar något mer som skulle vara trasigt ska han korrigera det också.



Ingrepp och rehab

Nu är jag så klart nervös inför ingreppet och det kommer bli kämpigt efter operationen men jag är övertygad om att det kommer bli bättre. Rehabiliteringen kommer ta ca 9-12 varav sjukskrivning på ca 2 månader.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina