Skada knät på semestern

Korsbandsskada, höger knä 

Äntligen hemma i Ban Phe. Det tog en stund från Göteborg till Bangkok med mellanlandning i Istanbul.

Vred sönder något i knät 

Nu ska jag berätta något, när vi klev på flygplanet till Bangkok i Istanbul och skulle in på våra platser lyckades jag på något sätt fastna med foten och vrida till högerknät. Helvete vad ont det gjorde, det kändes som om något gick sönder i knät. Det blixtrade till i ögon, det kändes som om jag skulle svimma och jag mådde illa.

Uppsöka sjukvård i Ban Phe

Efter mycket mödor och besvär uppsökte jag Ban Phe Clinic och fick träffa läkare. Om jag förstod det hela rätt var det något med korsbandet. Läkaren undersökte mitt knä och drog slutsatsen att knäskålen i alla fall inte hoppat ur led.

Do you want me to slap your knee? 

Läkaren fråga om hon skulle "slap your knee to fix it""but if I do, you cannot walk for some days" jag valde att skiten får värka ut.

Fast jag förstår inte varför läkaren ville "slap the knee" om nu inte själva knäskålen var ur led. Nåja, jag har ett återbesök på fredag och är knät inte bättre tills dess ska jag få remiss till ortoped i Rayong. Fick med mig mediciner, kylspray och gel.

Vila på semester

Nu är jag ordinerad vila i ca 5-7 dagar och det är bara att lyssna. Jag tycker att kylsprayen och salvan lindrar bra även om jag haltar, knät är svullet, kan inte stödja på benet och det är instabilt. Har fått en kraftig smärta i vadmuskeln nu med.

Högt blodtryck

Vid undersökningstillfället tog sköterska tempen och kollade blodtrycket. Jag hade ingen feber men lite för högt blodtryck, vilket är ganska ovanligt för mig, då jag brukar ligga på ca 120/80 och idag 147/111.
Nu kan det väl bara bli bättre, hoppas jag.

Kvitto


2 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina