DIY Knyta ampel och makramé

Follow my blog with Bloglovin

Knyta ampel och makramé

För någon vecka sedan när jag satt i karantän pga av vissa symptom kände jag mig något rastlös och behövde hitta på något att göra. Då kom jag på att jag hade en massa olika garn och ville testa att knyta ampel och makramé. 

Jag hade ingen aning om ifall det var svårt eller lätt men tänkta att jag ändå skulle testa.

Knyta ampel av jutegarn

Till ampeln som jag knöt ihop använde jag jutegarn och använde mig av en beskrivning som jag hittade på Allt i hemmet. Jag hade inga träkulor hemma så det fick bli utan.


Till en ampel behöver du:

  • Grovt snöre, cirka 10 meter långt
  • Metallring
  • Ev träkulor eller pärlor

Gör så här

  1. Klipp till fyra snörbitar om cirka 2,5 meter vardera.
  2. Trä snörena genom metallringen, men bara till hälften, och knyt en knut vid ringen. Du har nu åtta lika långa snören som löper ut från ringen, cirka 120 cm långa.
  3. Häng gärna upp ringen så blir det lättare att fortsätta. Knyt ihop snörena två och två, cirka 30 cm nedanför ringen.
  4. Ta ett snöre från ett snör-par och ett snöre från snör-paret intill. Knyt ihop dessa två till ett nytt par, 7-8 cm från de första knutarna. Fortsätt på samma sätt med resterande snören. Nu har du fyra nya knutar som bildar fyra nya trådpar.
  5. Gör om samma procedur som under punkt fyra valfritt antal gånger, tills du har ett nät. Tre rader med knutar brukar bli lagom för en normalstor kruka.
  6. När du är nöjd knyter du ihop alla snörände i en stor knut. Nu har du en färdig ampel att hänga krukor i!
TIPS!

Vill du göra ampeln lite mer utsmyckad? Trä på träkulor eller pärlor mellan knutarna.
Så här blev min första ampel



Knyta makramé

Till min makramé väggbonad använde jag Hooked zpagetti garn som jag hade hemma. Det var en aning klurigare att knyta makramé, men det blev okej för att vara första gången.
Jag använde mig av en beskrivning från Panduro och knöt knutar enligt bild nr 5.


Här är en bild på min väggbonad. Pinnen hämtade jag när jag var ute på promenad. Jag tog en nedfallen pinne som låg på marken. Samma här, jag hade inga träkulor utan knöt endast.



2 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina