Vandringstips Rya Åsar

Rya Åsar, kaffepaus och sol

Vilket fantastiskt väder vi har så här till påsk. Strålande sol och klarblå himmel.
Påsken 2020 är en påsk som vi inte kommer glömma på länge.

Inställd operation

Idag skulle jag egentligen åkt hem från Halmstad efter en ACL-rekonstruktion men så blev det inte. I måndags, tre dagar innan ingreppet, fick jag beskedet om att operationen var inställd. Ganska väntat med tanke på covid-19 situationen, men trots det blev jag besviken.

Jag har inte fått någon ny tid men om jag har tur eller om det vänder kanske det blir i början på juni?

Vandringsled Rya Åsar

Hur som helst, eftersom det inte blev operation, bestämde vi oss för att ta vara på det fina vädret. Vi bryggde kaffe, plockade med det i en ryggsäck och gick ut på lite vandring.

Borås

Rya Åsar Naturreservat

Vi började med att gå hemifrån mot något som heter Rya Åsar som är ett naturreservat och friluftsområde. Väl framme vid naturreservatet skulle vi gå uppför till en utkiksplats.


Läs mer på Naturreservat i Borås Kommun


Naturreservat

Jag har det ganska kämpigt när jag ska gå uppför pga att ländryggen säger ifrån ganska fort. Jag behöver stanna och böja mig fram flera gånger för att vila ryggen.

Tillgänglighetsanpassning


Vidunderlig utsikt på Rya Åsar

Vi knatade på i ca 2 km och mestadels uppför tills vi var framme vid utkiksplatsen på Rya Åsar med vidunderlig utsikt och passade bra för att fikapaus. Kaffe och energibar blev det i solen. Skönt att bara sitta där i solen, insupa atmosfären, naturen, sällskapet och dricka den där koppen kaffe.

Utkiksplats

Fördelen med Rya Åsar är att det är tillgänglighetsanpassat på flera ställen.

Fika i solen

Efter att vilat en stund var det dags att knata vidare och nu var det dags för nästa problem, knät. Jag har enorma problem att gå nedför pga det trasiga korsbandet, men jag kämpade på. På vägen ner från Rya Åsar såg vi ett rådjur som stod och åt sin lunch. Inte helt lätt att få den bild men tittar du noga ser du den bland träden.



Sjuhäradsleden

På Rya Åsar finns det många olika leder att gå och det är bara att välja och vraka. det finns vilobänkar, grillplatser och vindskydd på olika ställen.

Sjuhäradsleden

Kort och gott en fantastik dag. Vi var ute i 2 timmar och gick 7 km. Jag var väldigt stolt över mig själv som lyckades gå så långt och framför att så brant upp- och nedför.

GLAD PÅSK

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina