Xenonljus

Bra att veta om xenonljus

Vid mörkerkörning är det väldigt ansträngande att möta bilar med bättre ljus än det jag har på min bil. Det är också svårt att se och upptäcka djur vid möte på grund av dåligt ljus på bilen.

Jag är väldigt ljuskänslig och möter jag en bil med xenonljus blir det svårt att se och jag blir bländad. Om alla biltrafikanter, även jag, hade xenonljus hade det varit mycket lättare vid mörkerkörning.

Xenonljus

Visste du att du kan uppdatera befintligt ljus på bilen till xenonljus?
Jag skriver ett inlägg tillsammans med Stylingwebben där du kan få hjälp att uppgradera ljuset på bilen.

Xenonljus ger upp till 3 gånger bättre ljus än vanliga halogenlampor och på så sätt blir ljuset klarare och sikten bättre. Det finns flera olika färgtemperaturer, tex vitt eller gult sken, att välja mellan. Om jag byter jag till xenonljus på min bil skulle jag välja vitt ljus eftersom jag har svårt för gula ljus både inomhus och utomhus.

Fördelar med Xenonljus

Fördelarna med xenonljus är att ljusen har lång brinntid, det är trafiksäkert, lägre effektförbrukning än vanlig halogenlampa och ingen risk för överhettning.

Xenonljus underlättar mycket vi mörkerkörning och på så vis upptäcks tex rådjur mycket fortare.


#Mörkerkörning #Trafiksäkert #Xenonljus


0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina