Ban Phe Clinic

Ta bort stygnen på Ban Phe Clinic

I fredags förra veckan var det äntligen dags att ta bort stygnen på knät på Ban Phe Clinic. 

Du som inte känner till historien om mitt knä kan läsa om det här i "Skadat knät på semestern" och "Korsbandet hade gått av"

Egentligen skulle jag tagit bort stygnen hemma i Sverige, men det var lite svårt att göra det som ni kanske förstår.

Ban Phe Clinic

Vi åkte in tidigt till Ban Phe Clinic, redan vid 8-tiden. Det var väldigt lugnt ute på gatorna, vilket var skönt. 

Ta med ditt pass till Ban Phe Clinic

Obs! du som ska besöka Ban Phe Clinic, kom ihåg att ha med passet alt en kopia på passet i tex mobilen som ni kan skicka till dem via mejl på plats.

Welcome to Ban Phe Municipal


Ban Phe Clinic har öppet varje dag från klockan 8.00


Ban Phe Clinic väntrum 

Inne på Ban Phe Clinic får du sitta ner i väntrummet som är precis vid entrén. När det är din tur blir det vägning, feber- och blodtryckskoll. På bilden nedan ser ni dörren in till doktorns rum.

Väntrum

Ban Phe Clinic, kassan

Inne på Ban Phe Clinic i kassan arbetar administrativ personal, tre stycken tror jag de var. Jag uppfattade det som att en person tar ansvar för kassan, en för mediciner och en för dokumentering.

Kassan

Ban Phe Clinic, Behandlingsrum 

På bilden sitter jag inne i ett behandlingsrum där stygnen ska tas. Det är sjuksköterskan som tar stygnen, men läkaren kom också för att checka av läget. 

Läkaren kom ihåg mig, frågade hur det hade gått med knät och blev väldigt förvånad över att det faktiskt var korsbandet som hade gått av dvs att det var en ACL Ruptur.

Ban Phe

ACL ruptur

Jag berättade om de symptom som besvärat mig sen sist, att jag genomgått knäartroskopi bara en vecka innan resan och att de var då kirurgen upptäckte rupturen och fiberknölen som hade bildats, som de opererade bort under artroskopin.
Främre korsbandsskada, ACL ruptur, är en av de allvarligaste knäskadorna som man kan drabbas av.

ACL ruptur, akuta symtom

Smärta, vanligtvis mycket uttalad sådan. Finns dock individer som inte upplever grav smärta vid skadetillfället. Svullnad av knäleden, uppkommer relativt hastigt och den skadade individen vill inte sträcka på knäet. Obehag vid belastning av benet och patienterna beskriver ofta att knäleden känns instabil.

Ban Phe clinic, undersökning

Den 25 mars 2019, då när läkaren på undersökte mig, misstänkte läkaren menisken eller korsbandet, men trodde inte att något gått sönder, enligt hennes undersökning. 
Det är svårt att känna eller se utan MR-undersökning alternativt artroskopi, för att få det bekräftat.


Tuff knä rehab i 3-4 månader

Nu har jag i alla fall kunnat bada/blöta ner knät men måste skydda såren/ärren som förövrigt läkt mycket bra. Nu väntar tuff rehab träning i 3-4 månader innan jag vet om jag får ett nytt korsband. Som det är nu är det väldigt jobbigt.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina