Undersökning av nervsystemet med neurografi

Svar från läkaren gällande undersökning av nervsystemet



Jag jobbade i fredags eftersom det kändes hyfsat okej, inte helt smärtfritt men hanterbart.....

Undersökningen gällande inklämning av ulnarisnerverna i armbågarna

I fredags kom svaret från min reumatologläkare ang. undersökningen gällande inklämning av ulnarisnerverna i armbågarna.

Jag har ont i båda armbågarna och bägge händerna armarna domnar ju bort på natten från armbågen ner till lillfinger. Jag är också svullen på armbågarnas insida mot armbågsleden/knölen.

Mitt lillfinger på högerhanden pekar åt höger och jag har enorma problem att få in den mot de andra fingrarna.

Kvarstående känselpåverkan

Nu visade undersökningen att jag har en kvarstående känselpåverkan i handledsnivån för nervus medianus, den nerv jag kanaltunnelsopererade år 1991 (bägge handlederna).

Enligt läkaren ser man ofta denna avvikelse vid undersökningen och även postoperativt enligt specialbedömningen. När det gäller ulnarisnerverna som ligger mera på utsidan av armbågen och handleden ser man inga hållpunkter för nervinklämning på någon av sidorna.

Man kan därför säga att hela undersökningen var normal eller förväntad efter tidigare genomförd karpaltunnels operation. Undersökningen ger således inget stöd för att gå vidare till ortoped utan vi ska avvakta med utredning och behandling av detta tills vidare.

Bra, då kan vi utesluta ulnarisinklämning! Men, smärtan och svullnaden kvarstår i mina armbågar så nu måste min läkare hjälpa mig att få bukt med problemet som garanterat kommer från reumatismen eftersom vi kan utesluta ulnarisinklämning.

Utredning av ny bromsmedicin

Jag väntar på en besökstid hos min doktor för utredning av ny bromsmedicin eftersom den jag har inte fungerar som väntat längre samt ger mig håravfall, illamående och kräkningar. Kanske det blir så att med ny medicin minskar smärtan och svullnad i både armbågar och fötter.



På fredagskvällen hade vi planerat att grilla och "inviga" altanen. Vi satte upp ett segeltak (som vi tar ner efter varje gång) och ändrade om lite. Vi grillade korv och hamburgare, dukade fram vin, öl och cider och inväntade Joachims syster.

Jag kände mig inte riktigt i toppform men unnade mig lite rosévin. Men glädjen varade inte länge innan ryggen brakade ihop. Inget mer rosévin för mig inte :-(

Jag hade så förbaskat ont i ryggen och kunde verkligen inte gå utan enorm smärta, det blev så klart smärtstillande och jag fick använda mig av bägge mina kryckor för att kunna ta mig fram i lodrätt läge...Jag känner att det är spinal stenosen som spökar.

Jag kan beskriva smärtan som om att jag blir strypt och inte får luft samtidigt som jag blir strypt blir jag knivhuggen på samma ställe där jag blir strypt men i ryggen.

Det enda som lindrar smärtan i kombination med smärtlindring är att ligga ner i fosterställning och ska jag försöka gå måste jag ta myr steg och vara framåtlutad i nästan 90 grader.

Här kommer en bild på mig när jag är som opiggast.


0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina