Mycket på gång nu

Känner mig gnällig

Usch, nu känner jag mig gnällig och tjatig men behöver skriva av mig. 
Sitter i vårt mjuka soffa med en massa kuddar uppallade runt omkring mig... snart dags att lägga mig ner igen.



Jag blev sjukskriven, vilket var väntat med tanke på besvären. Kan inte räta på mig ordentligt och om jag försöker, går det en smärta från ryggen ner i högerbenet och sen känns det som om någon kör in en kniv i ländryggen.

Remiss är skickad för ny MR-röntgen av helrygg och ny remiss till ortopedkirurg. På måndag ska jag till en sjukgymnast som ska göra en undersökning på det neurologiska i ryggen, det kallas funktionsbedömning. Har ingen aning om hur det går till.

Remissbekräftelse har kommit från Sahlgrenska Plastikkirurgi för bedömning av bröstförminskning, just pga av bröstryggsbesvären.

Ny besökstid hos min reumatolog i slutet på oktober för genomgång av ny bromsmedicin då jag inte fixar mehtotrexate längre och jag tycker inte att effekten är lika bra som innan.

Som läget är nu kan jag inte gå, sitta och stå längre stunder utan smärta och när jag sitter behöver det vara i tex en mjuk säng eller soffa annars är det bara att ligga i sängen eller soffan på sidan med benen uppdragna.

Så här kan man förklara spinal stenos:
Spinal stenos innebär att ryggmärgskanalen är för trång. Det är en åldersförändring/genetiskt som gör att nerverna i spinalkanalen (ryggmärgskanalen där ryggmärg och nervrötter finns) får mindre plats och utsätts för ett visst tryck. Orsaken till detta är att diskarna (stötdämpande skivorna mellan kotorna) sjunker ihop, ledbanden buktar in i kanalen och skelettet återskapas runt om diskarna och mellan kotorna.
Typiska symptom vid spinal stenos är tilltagande problem från benen vid gång såsom smärta, tilltagande svaghet och problem att kontrollera benen. Normalt har man inga eller få problem när man ligger eller sitter, men man har svårt att stå och gå.
Ibland känns det som om benen försvinner eller att någon kapar mig vid knäna och samtidigt som detta sker kommer det en enorm smärta som en blixt från klar himmel och det svartnar för ögonen, men sen är det borta lika fort som det kom, men det kommer flera gånger om dagen, ibland inte alls, fruktansvärt opålitligt. Det är väldigt obehagligt eftersom det aldrig går att förutse NÄR det sker eller hur ofta!

Jag är trött, väldigt trött, kan sova hur mycket som helst känns det som. Men det kanske inte är så konstigt, smärta gör ju att man blir trött.

Nu är frågan vad som orsakar smärtan i ryggen. Är det spinal stenosen, är det diskbråcket....? Tyvärr fick jag inget utlåtande gällande bröstryggen.... men det är begärt från förra MR. Så här visade MR ländrygg från april 2014 och frågan är vad ny MR visar.

Medulla (den förlängda märgen som är en del av bakhjärnan) har normal form och signal. De tre nedersta diskarna är kraftigt höjdreducerande och mest uttalat i nivån L4-L5, där det också finns inslag av degenerativa märgsignalförändringar typ Modic 2 ändplattenära i intilliggande kotkroppar L4 och L5.
I nivån L3-L4 finns en generellt buktande disk som når fram till avknoppningsstället för L4-nervroten bilateralt.
I nivån L4-L5 finns en generellt buktande disk som tillsammans med förtjockande ligamentum flava och intervertebralleds artros försnävar durasäcken vars tvärarea uppgår till knappt 0,8 kv cm förenligt med en relativ spinalstenos. Diskbuktningen medför även recess stenos bilateralt samt signifikant foraminal stenos på vänster sida och en lätt foraminal stenos på höger sida
I nivån L5-S1 finns ett bredbasigt centralt-högersidigt paracentralt diskbråck som komprimerar och bakåt dislocerar den högra S1-nervroten strax efter avknoppningen från durasäcken. Diskbuktningen medför även recess stenos höger sida samt en signifikant foraminal stenos bilateralt. Ca 1,5 x 0,5 cm stor subcgondral cystbildning i acetabulartaket höger sida. 
Bröstryggen smärtar också och det känns som om jag är mörbultad, har svårt att svälja mat/vatten, även om det går, men inga stora klunkar. Mitt bröstben ovanför brösten svullnar från och till.

Sen verkar jag ha ett skov. Det är nästan lättare att säga vart det inte gör ont. Armbågarna är stötkänsliga och svullna, det poppar upp svullnader i på olika ställen på händerna/fingrarna/handlederna. Knäna smärtar och är stela men det lättar när jag rör på mig. Fötterna gör ont både i vila och rörelse och vaden krampar pga av nervpåverkan.

Vanliga karaktäristika för patienten med spinal stenos är:
  • oftast >50 år
  • morgonstel, smärtande rygg
  • något oftare man än kvinna
  • flektion av ryggen får ofta symtomen att avklinga
  • extension av ryggen utlöser eller förvärrar symtomen
  • gång förvärrar eller utlöser bensymtomen
  • claudicatio-symtom - ofta bilaterala vid central, unilateral vid lateral spinal stenos
  • gradvis påverkan av den neurologiska funktionen.

4 Comments

  1. Det där var inte lite....förstår du blev helt sjukskriven.
    Hoppas du kan få hjälp, inte roligt med allt detta onda.
    Visst är dina besvär bättre i Thailand?
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju en del så att säga och det var ganska längesen jag var så här kass i ryggen. Hoppas på det med... Vad gäller det reumatiska är det mycket bättre i värmen och vad gäller ryggen, pendlar det lite, men det är också bättre, är inte fullt lika stel på något konstigt sätt. Men visst jag kan inte anstränga mig för mycket eller åka över gupp osv utan att det känns så klart.
      Kram Stina

      Radera
  2. Usch, låter otroligt smärtsamt och jobbigt, du har all rätt att klaga när du går igenom allt det där! Hoppas skovet går över snabbt så du får må lite bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är precis som du skriver fruktansvärt smärtsamt mellan varven och jättejobbigt. Tack så mycket, du är gullig du. Fast ibland känns det som om jag bara skriver om hur ont jag hela tiden, men det blir väl kanske så när man är inne i det.
      Tack så mycket, det hoppas jag med! Kram Stina

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina