Vandringstips Gräne Gruva

Välkommen September 

Tänk vad tiden springer iväg. Semestern är slut och jobbet startade med rungande fart. 
Nästan så jag undrar om jag ens haft semester. Nä så illa är det inte men ordspråket "Underbart är kort" stämmer ganska väl.

Satt och funderade på när jag skrev ett inlägg sist och det var den 9 augusti, vilket är ganska längesen.
Men om jag börjar i kronologisk ordning behöver jag börja i augusti.

Vad hände i augusti?

Jag började jobba den 10 augusti efter 4 veckors härlig semester. Den 10 augusti är även min dotters födelsedag.

Arts By Stina

Vandringstips Gräne Gruva

Vi besökte Gräne Gruva. En bit in i skogen i de västsvenska skogarna i Svenljunga kommun ligger Gräne Gruva, en fältspadsgruva från 1800-talet, som omges av väldigt fina vandringsleder. 

Läs mer om Gräne Gruva på sidan om Västsverige


Gräne Gruva

Vi gick en vandringsled vid Gräne Gruva som var ca 3,5 km och gick över denna spång. Naturen är fantastik kring Gräne Gruva

Vandringsled vid Gräne Gruva


Utflyktstips Hultenäs Kulle, Seatons Kulle

Nu undrar du säker vad det här är för en kulle och vad som är så speciellt med den. Jo det är en vidunderlig utsikt uppe på Hyltenäs kulle och vägen dit är minst sagt slingrig. Nästan så att jag fick lite "höjdskräck"

På en udde mellan Östra och Västra Öresjön höjer sig den mytomspunna Hyltenäs kulle över omgivningen. Kullen är ett omtyckt och lättillgängligt utflyktsmål. Från kullens topp har man vidsträckt utsikt över det omgivande landskapet.

Läs mer om den mytomspunna Hyltenäs kulle på Länsstyrelsen sida

Seatons Kulle

Ruinen från det dyrbara slottet på Hyltenäs kulle, som tidigare var smakfullt inrett och där det ofta hölls storslagna fester tills det brann ner.

Solttsruin Hyltenäs Kulle

Haverdal Naturreservat

Haverdal naturreservat i Hallands län är en plats jag verkligen rekommenderar. Älskar omgivningen, naturen, sanddynerna och havet. Läs mer om Haverdals naturreservat på Visit Halland


Sanddyner

Lygna Sanddyna

Reservatet myllrar av stigar som går kors och tvärs genom skogen och passar bra för löpning, vandring och cykling. Här finns även Sveriges högsta sanddyna, Lynga Sanddyna, som är 36 meter hög och bjuder på spektakulär utsikt över skog och hav. 

Det var en aning svettigt att ta sig upp efter att ha vandrat i ca 4 km i stekhet sol, men jag lyckades.

36 m.ö.h

Vi badade i havet för första gången på många år, i Sverige. Det var fantastiskt skönt lagom svenskvarmt.

Havet

Vi upplevde fantastiska solnedgångar i Sik också Hallands län.

Solnedgång

Från mörkt till ljust

Just det, sist men inte minst. Jag har slingat upp håret igen och det blir bara bättre och bättre. Nästa gång kommer det bli riktigt ljust.


Jag det här var en del av vad som hände i augusti.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina