Vandringstips Molla Bokskog

Come-back 

Dagarna rasslar på och tiden går fort. Jag har inte haft blogglust på ett tag av naturliga skäl. 
Tyvärr fick jag ryggskott och det höll i sig väldigt länge, så pass länge att jag inte var utanför dörren på 8 dagar. 

Rehabträningen som jag behöver göra för knät ställer till det i ryggen, vilket inte alls är konstigt eftersom jag tränar ben med vikter, vilket komprimerar kotorna i ländryggen. Jag och Misse tillbringade mycket tid i sängen under denna tid.


Vandringstips Molla Bokskog

Som tur är så blir det som sagt alltid bättre, tills det blir sämre igen. Hur som helst så ville jag komma ut i naturen nu när det känns bättre, sagt och gjort, i åkte till Molla Bokskog igår.


Molla Bokskog

"Vid Mollasjöns sydöstra strand ligger Molla bokskog. Den äldsta delen av skogen har anor från 1600-talet. Många av bokarna är mycket gamla. Reservatet omfattar även en björkhage och lövskog. 

Vid en vandring i sluttningen ned mot sjön kan du om våren finna rikligt med vitsippor, blåsippor och lundstjärnblomma. På de gamla träden har noterats mindre vanliga arter som till exempel lunglav, korallblylav och mossan späd frulania. Till häckande fåglar hör arter som spillkråka, stenknäck, stjärtmes och grönsångare"

Läs mer om Molla Bokskog på Upplev Herrljunga

Molla Bokskog i Herrljunga

Fjällastigen vid Molla bokskog

Vandringsleden Fjällastigen utgår från Molla bokskog i Mollaryd och är cirka 10 kilometer lång. Leden går genom både Molla socken i Herrljunga kommun och Borgstena socken i Borås stad.
Det går också att hoppa på leden vid Mollaryds järnvägsstation. Från Molla bokskog utgår tre vandringsleder med en spårlängd på mellan 1,7 kilometer och 10 kilometer.




Vi valde att gå Fjällastigen som är 10 km och det tog oss nästan tre timmar då vi gick lite "vilse", stannade för fika, gick till ett minivattenfall som knappt hade vatten och en utkiksplats som vi trodde kom ända fram till, men vi gick nog för kort.

Vacker natur och mycket lingon

Vi upplevde vacker natur, gick på snåriga stigar, branta backar och på mindre vägar. Det fanns mycket svamp och massor med lingon. Vi stötte på någon sorts nötkreatur som jag tyckte var lite aggressiva. Vi träffade en fin häst.


Jag är väldigt imponerad av mig själv som fixade dessa tre timmar i skogen. Jag älskar skogen, det är lugnt, avkopplande och en slags meditation. Ibland vill jag skrika vår- och höstskrik, det är så befriande att få skrika rätt ut i luften.



0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina