Korsbandsoperation - vecka 8

Transplantera nytt korsband

Tänk vad tiden går. Igår var det 8 veckor sedan jag låg på operationsbordet och transplanterade nytt korsband av en hamstrings sena från mitt högra lårs baksida.

Efter korsbandsoperationen

Nu så här vecka 8 efter korsbandsoperationen kan jag gå mycket bättre. Haltar fortfarande lite granna och kan fortfarande inte sträcka ut knät helt, inte heller böja det helt. Men det blir snart bättre (hoppas jag)

Smärtan i knät och skenbenet har minskat kraftigt, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte gör ont alls. Det går så klart upp och ner, men jag kämpar på både med promenader, trapp- och rehab träning.



Rehabträning efter korsbandsoperation

Rehabträningen sker i olika steg beroende på vilken vecka knät är i, nästan lite som gravidveckor *skattar* 

Egentligen kan jag likställa veckorna för rehab men veckorna i en graviditet. En kvinna är gravid i  + - 40 veckor och rehab träningen efter en korsbandsoperation är allt mellan 40 till 52 veckor. 
Nä jag skojar lite, men det är en lång resa och helt individuell. Det är inte speciellt upphetsande att rehabträna även om jag måste för att få igång full rörlighet och styrka. Nu tycker jag det är kul att träna trots allt, även om det tar emot mellan varven.

Svullnaden har minskat

Svullnaden kring knät/skenben/lårben har minskat, men jag känner att knät är något svullet inuti. 

Iland känner jag en viss upphakning och ibland samt instabilitet men det går inte att jämföra med hur det var innan korsbandsoperationen. Det är bara i vissa lägen som knät hakar upp sig och det är en obehaglig känsla.

Nu är inte jag den som ger upp i första taget och jag har bestämt mig för att vara positiv och ha motivationen för att blir fullt återställd. 


Rehab efter korsbandsoperation 9-12 månader

Det kommer ta upp till allt från 6 till 12 månader innan jag kan säga något om resultatet. Jag måste vara envis och hålla kämpaglöden uppe, hela vägen ända in i mål. Pepp-talk tas tacksam emot ✌😂

Vecka 8 efter korsbandsoperationen

2 Comments

  1. Lite pepp från mig.
    Hoppas allt går bra för dig.
    Jag går med en krycka ibland "liten käpp"......det går framåt....
    Fin du blev i håret.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti
      Tack så mycket. Jo det går framåt det gör det. Behöver inte kryckor vilket är skönt.
      Okej hoppas du snart känner dig bättre.
      Tack så mycket, blev väldigt nöjd med håret.

      Kram Stina

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina