Storsjön

Storsjön och motionera i 30 grader

I helgen åkte vi till, för oss en ny sjö, som heter Storsjön. Området kring Storsjö Stranden är väldigt stort med flera olika badplatsmöjligheter

Motionera i 30 grader

Innan det var dags för beach och bad tog vi oss en runda i elljusspåret på ca 3 km. Det gick ganska bra för mig att motionera förutom där det var ojämnt på marken. Jag behöver vara extra försiktig om det ojämn mark eftersom det är lätt att trampa snett och det är inte bra i nuläget.

Elljusspåret som vi gick, utgår från Rydboholms SK´s klubbstuga Storsjögården och är cirka 3 kilometer långt. Spåret är flackt och går mest på grusat underlag genom en vacker och tät granskog. Det var bara på enstaka ställen utmed spåret som var något ojämnt.

Elljusspåret Rydboholm

STORSJÖLEDEN Viskafors

Det finns en 8,5 km lång vandringsled runt Storsjön som heter Storsjöleden. Av naturliga skäl gick vi inte den men jag vill gärna utforska den leden när musklerna kring knät blivit starkare.

Storsjöleden är en vandringsled på totalt 8,5 km som bjuder på en fantastisk vildmarkskänsla. Leden går både nära Storsjöns strand och i skogen. Upptäck den vackra naturen och se spåren efter det gamla kulturlandskapet. Det finns en mycket intressant historia kring sjön, som egentligen är en jättedamm som skapades för mer än 100 år sedan. 

Läs mer på: https://www.vastsverige.com/foretag/boras/storsjoleden/


Bada i Storsjön

Lagom svettiga efter rundan var det dags för Storsjön och ett dopp. Premiär för oss båda att doppet huvudet. När vi var vid Sandskens badplats vid Sannum i Od gick jag ut i vattnet till midjan bara. Den dagen hade inte vattnet hunnit bli så "varmt". Sen var väldigt långgrunt att det till slut blev jobbigt att gå så långt ut för att doppa mig. Då var jag inte lika stark i musklerna som jag är nu.

Note: Jag ska skriva om Sandskens badplats.

Storsjöns badplats

Storsjöns kommunala badplats ligger i nordöstra ändan av Storsjön, strax väster om Viskafors. Där finns sandstrand och mycket stora gräsytor. I området finns flera grillplatser och ett vindskydd. För de yngre finns klätternät. Vi gick inte till klätternätet och kollade hur det såg ut eftersom att det var mycket folk överallt. 

Sola på avskild plats vid Storsjön

När vi gick mot badplatsen hade det redan kommit en hel del besökare och därför letade vi efter avskild plats, där vi kunde ligga utan att trängas. Vi hittade en perfekt plats precis vid vattenbrynet.

Nu vet inte jag om den andra delen av stranden som var själva sandstranden hade bättre botten än där vi valde att vara, men där vi gick i var det väldigt stora stenar. Joachim försökte plocka undan några stora för min skull eftersom det var lite svårt för mig att se vart jag kunde sätta ner fötterna utan att ramla.

Sjöutsikt


Lunch vid Storsjön

Vi hade packat ihop en picknick väska med lunch. Till lunch blev tunnbrödsrullar med räkröra och sallad sen blev det kex, kaffe och vattenmelon till efterrätt. Vi hade även med oss mycket vatten vilket behövdes då det var väldigt varmt och sen hade vi svettats en del under träningsrundan.

Storsjöns badplats

Vi hade en riktigt bra dag vid Storsjön och dit åker vi nog igen. Det är kul med kombinerad roadtrip, motion, sol och bad.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina