Vecka 5 - korsbandsoperation

Korsbandsoperationen

Hör ni, nu har det varit ganska tyst från mig en tid, vilket inte alls är konstigt.
Jag hade sjukt ont de första tre veckorna och låg mest i sängen förutom rehabträningen som jag är tvungen att göra om jag vill bli bättre i knät.

Ni som inte gillar bilder där det finns sår och blod ska nog inte fortsätta skrolla neråt.


Ta bort stygn efter korsbandsoperation

Exakt två veckor efter operationen, dvs den 20 maj, skulle stygnen bort. Både före och efter borttagning av stygn, var det läckage i det stora såret och jag var lite orolig för att jag hade fått en infektion. Men det vände och blev som tur var ingen infektion.

Sutur tagning


Rehabträning korsbandsoperation

Jag började att träna hos sjukgymnast vecka 3 efter korsbandsoperationen 2 ggr per vecka och hemma resten av dagarna.

Jag vilar en dag i veckan eller om det uppkommer väldig ansträngningssmärta.
Nu kan jag trampa på cykel ganska bra även om det fortfarande är ganska svårt i början men smärtan och trögheten lättar efter några minuter.


Jag krigar på och känner att det blir bättre och bättre men det är långt i från bra.

En främre korsbandsoperation har en rehab tid på allt mellan 6-12 månader och är väldigt individuell. Så är det även med smärta och svullnad. Jag har stora problem med svullnad som jag hoppas släpper snart då tanken att jag ska börja arbeta om ca 2 veckor.

4 Comments

  1. Bra du får komma till sjukgymnast.
    Lång rehabtid men det tar tid.
    Så för mig också.
    Fint du snart kan börja arbeta.
    Undrar när vi kan resa hem till Thailand??
    Ganska säker på att svenskar inte är välkomna på ett bra tag....
    Hoppas på till jul/vintern men man vet aldrig.
    kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja, jag fick remiss på sjukgymnastik när jag skrev ut från sjukhuset. Nu är det rehab i flera månader som gäller. Förstår att du också har det så.

      Ja du det verkar dröja men det är inte konstigt, vi vill ju inte ha mer smitta i Sverige och Thailand vill ju så klart inte ha det heller.
      Vi får hoppas och under tiden resa virtuellt.

      Kram

      Radera
  2. Vilken jobbig resa du erfar just nu med din op och rehab. Visst stämmer det att det är induviduellt hur lång tid det tar att repa sig och hur ens smärtgräns är. Kämpa på <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Ja det är kämpigt,men jag är säker på att det kommer bli riktigt bra i slutändan.
      Tack för din kommentar.
      /Stina

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina