Bjertorp Slott

Fira midsommar på Bjertorp Slott

Visst har vi ett fantastiskt väder med mestadels sol och värme? Hur firade du midsommar?

Bjertorp Slott

Vi bokade en natt på Bjertorp Slott i Kvänum till midsommar. Varken jag eller Joachim är noga med att fira en traditionell midsommar. Det blir kanske det den dagen det ev. skulle bli några barnbarn. Att fira midsommar med vänner eller familj funkar så klart också men det är inget måste.

Kvänum, Vara kommun

Kvänum är en tätort i Vara kommun i Västra Götalands län. Orten är belägen på Varaslätten. Varaslätten är väldigt fin, jag älskar det flacka landskapet. Bjertorp Slott ligger i Kvänum. På väg till Kvänum åkte vi förbi flera helt underbara åkerfält. Jag bara älskar dessa vyer, min kropp och själ blir lycklig av att bara se allt det vackra naturen visar. Titta bara på bilden nedan. Trots att vi sitter i bilen blir jag lyrisk. Men helst hade jag velat att vi stannade bilden så jag skulle kunna springa rakt ut i åkern och bara kasta mig i det stora havet av vete, korn eller var det nu var där på åkern. 

Kvänum

Bjertorp Slott i Sverige

Slotten i Sverige påminner oss om en svunnen, sagolik tid om kungar och drottningar. Flera slott har sakta nöts bort av tidens tand, men Bjertorp Slott i Sverige står fortfarande stadigt. Mitt i Varaslätten i Vara kommun, några mil nordost om Göteborg.

Huvudbyggnaden stod klar 1914 för konsul Knut Henrik Littorin. Slottet i Västra Götaland har tre våningar och präglas av sekelskiftets arkitektur som ställde höga krav på användning av naturmaterial.

Bjertorp Slott Incheckning

Vi åkte hemifrån vid 12-tiden eftersom vi planerade att stanna på vägen mot Bjertorp och midsommarfika. Vi tog med kaffe, tunnbrödsrulle samt kaka till kaffet. Incheckningen på Bjertorp Slott startade från kl. 15.00 så vi hade gott om tid. Kvänum ligger ca 1 timmes bilresa bort från Borås beroende på vilken väg en väljer. 

Vi hittade ett mysigt ställe att midsommarfika vid som heter Huttla Kvarn.


Bjertorp Slottsallé

Vid Bjertorps slottsområde möttes vi av en helt magisk allé. Alléer är väldigt förtrollande med sina höga, täta trädkronor och det är en sagolik känsla att åka genom. Ännu bättre blir det när solens strålar smyger sig genom de lövbeklädda grenarna och möter våra kisande ögon.

Bjertorps Slott

Bjertorp Slottsentré

Efter att vi kört genom den sagolika slottsallén kom vi fram till den stora slottsbyggnaden. Första intrycket av Bjertorp var att byggnaden hade en dyster färg och det kändes kargt eftersom att det inte fanns någon grönska vid entrén. Jag fick en känsla av det skulle spöka på Bjertorp Slott, men den känslan försvann gick genom den stora slottsporten. Tror att det var det första intrycket av byggnaden som skapade den spöklika känslan.


Stora rum på Bjertorp Slott

Vid bokningen av rum på slottet visste jag inte vilket av rummet vi skulle tillbringa vår natt i eftersom det var det sista rummet. Bjertorp Slott var troligen inte helt fullbokat med tanke på att det är Corona-tider. Jag misstänker att de behövde "sprida" ut sina gäster pga eventuell smittorisk. Vårt rum var väldigt stort och det låg på tredje våning. Vi bodde i rum 312 Familjen Notini. En historia om hur stuckaturer kan gå i arv

Bjertorp Slott har totalt 35 rum

I vårt rum fann det en stor gammal golvspegel, en kakelugn, soffa, bord, två fåtöljer och en dubbelsäng. Det fanns även en liten hall och en "walk-in-closet". Det var ett ganska långsmalt badrum med två handfat, en toalett och dusch. Duschutrymmet var lite "sunkigt" i fogarna. Både säng, sängkläder och kuddar var väldigt sköna. Ett stort plus.


Vi tyckte det var riktigt bra med två handfat inne i badrummet, för då slapp vi trängas vid ett.

Bjertorp Slott

Här i soffan satt vi och slappade. En perfekt plats för avkoppling.

Bjertorp Slott

Bjertorp Slott, rum med utsikt

Rum 312 på Bjertorp Slott hade utsikt mot den stora och trolska slottsparken. 
Fönsterbänken var så bred att vi kunde sitta på den och titta ut genom det öppna fönstret. Helt perfekt för att njuta av den vackra naturen.


Rum 312

Bjertorp Slottspark

Efter incheckning, uppackning av kläder/toalettartiklar och svepning av varsin cider bestämde vi oss för att gå en runda i slottsparken. 

Bjertorps slottspark är sagolik. Jag kände mig som en älva som dansade fram mellan de trolska träden. Nåja, nu kan jag varken dansa- eller springa mig fram bland kvittrande fåglar och magiska träd, men jag kunde låtsas.



Utsikt från slottspark

Bjertorps Slott 4-rätters slottsmiddag

På kvällen åt vi 4-rätters slottsmiddag. 

Jag äter som bekant inte kött förutom fisk och räkor och därför fick jag tre olika rätter med fisk och tillbehör. Joachim åt fisk två gånger, sen serverades det lamm. Till dessert blev det egengjord glass med jordgubbar och någon kaka. Allt var riktigt gott även det var väldigt små portioner.

De flesta gästerna, ca 96 %, på Bjertorp Slott var golfande pensionärer, vilket inte alls är konstigt då Bjertorp Golfbana endast låg ett slag bort från själva slottet.

Slottsmiddagen serveras mellan kl. 18.30 - 21.30 och 4-rätters kostar 585 kr/person.
Personalen hade dukat alla borden på säkert avstånd och det kändes tryggt.

Bjertorp Slott

Portioner lika "stora" som aptitretare

Första rätten var marulk och det var väldigt gott. Alla portioner var som små aptitretare. Vi nöjt av alla fyra rätter, drack öl, vin och vatten  till maten

Bjertorp Slott

Efter att vi vara klara med slottsmiddagen gick vi ut på slottsterrassen. Vi njöt av värmen och midsommarsolen. Vid 22-tiden var jag så himla trött. Knät och underbenet värkte så pass mycket att jag bara ville lägga mig ner. Sagt och gjort, klockan 22.15 var vi tillbaka på rummet och hade krupit ner i sängen. Vi var väldigt nöjda med midsommarafton.

Bjertorp Slotts Frukostbuffé 

Frukostbuffén på Bjertorp Slott innehöll stort utbud av olika frukostalternativ. Allt på buffén var omsorgsfullt placerat och inplastat. Det kändes säkert och tryggt. Handsprit fanns utplacerade på flera ställen i slottet.

Vill du veta mer om Bjertorp Slott, vilka typer av paketerbjudanden och aktiviteter som finns, kan du klicka på länken som tar dig till Bjertorp slotts hemsida.

Bjertorp Slott

Vi hade en lagom lugn midsommar helt i vår smak på Bjertorp Slott

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina