Hemma efter korsbandsoperation

Efter Korsbandsoperation

I torsdag strax efter lunch kom jag hem från Capio Movement Halmstad.
Operationen gick bra. 
Jag skrevs in för operation den 6 maj kl 07.00. Personalen började förberedelserna i stort sett direkt.
Jag har för mig att jag låg på operationsbristen redan kl 07.30.

Kylförband efter operationen

Efter ingreppet

Jag vaknade yr och omtäcknad när en kvinna frågade hur jag mådde och hur mycket smärta jag kände. Om jag inte minns fel var klockan kring 9.30-tiden eftersom jag frågade vad klockan var.

Uppvaket

Jag fick stanna på uppvaket tills illamående och yrsel var borta. Sen körde de in mig på vårdavdelningen där jag skulle stanna en natt. 
Kirurgen kom snabbt förbi och berättade hur ingreppet hade gått till och att det tog lite drygt en timme på operation.

Kirurgen hade öppnat högerbenet på fyra ställen. Ett snitt på utsidan av låret där hen gick in och plockade ut en sena från baksida låret. Denna sena placerades sedan i knät, efter att det gamla trasiga korsbandet plockats bort. Senen fördes sedan in mellan sken-och lårben, de borrade en gång, där senan har skruvats fast med skruv. 
I knät är det nu tre snitt. Två mindre snitt på knät och ett större nedanför knät mot skenbenet. Fick byta förband på kvällen då det blödde väldigt mycket. 

Korsbandsoperation
Den första blödningen som kom senare på eftermiddagen den 6 maj

Äta efter operationen

När jag kände mig i hyfsad form fick jag kaffe, fläderdryck och smörgås. Det var gudagott.

Korsbandsoperation
Smörgås, kaffe och flädersaft efter operationen

Sövd och Lokalbedövning

Under hela operationen var jag sövd och kirurgen satte lokalbedövning i benet under operationen. 
När själva operationen var klar fick jag ytterligare lokalbedövning i benet som höll i ända tills i torsdags kväll. Sen kom den riktiga smärtan med besked. Jag skulle väl ljuga om jag sa att det inte gjorde ont redan innan men nu kom den riktiga smärtan. 

Rehabträna eftet korsbandsoperation 

Redan på sjukhuset, strax innan jag skrevs ut, skulle jag testa att göra rehabövningarna och de gick ju förvånansvärt bra..men nu så här i efterhand förstår jag att det endast berodde på att jag fortfarande var bedövad från halva låret ner till tårna.

Korsbandsoperation
Fick antibiotika två eller tre gånger samt kortison mm intravenöst


Fortsättning följer... Är alldeles för trött för skriva just nu. 

2 Comments

  1. Önskar dig snar bättring.
    Alltid jobbigt efter en operation.
    Inte kul ha ont.
    Fick alvedon och morfin ( tabletter ) efter min op. men tålde inte riktigt morfinet så slutade med det ganska snart.
    Gick hyfsat med bara alvedon.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti
      Tack. Läkningen av det nya korsbandet är ganska långdraget pga att det är artificiellt och är mycket skört de första månaderna. Själva rehabiliteringstiden är ända upp till 9-12 månader innan de kan avgöra om allt gått som det ska. Tur att du ändå klarade dig med Alvedon när det andra inte fungerade.
      Jag har också Alvedon och morfin men tyvärr är bara Alvedon alldeles för svagt i nuläget.
      De har borrat och skruvat i både lår och skenet samt tagit bort en sena från baksida lår så det känns 😭
      Tack för krya på dig hälsning 💕 kram

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina