Ayutthaya på sommaren

Ayutthaya den historiska staden norr om Bangkok

Sommaren 2018 tog vi semester i semestern och åkte till Ayutthaya, den historiska staden norr om Bangkok.

Vi bor väldigt nära Landvetter vilket är väldigt bra. Det kanske hade bättre att bo nära Arlanda, men vi slipper en massa krångel med bussar och tåg osv för att ta oss till flygplatsen då den endast ligger 40 km från oss. Här väntar vi på att checka in våra väskor på Landvetter flygplats

Flygplats

Vi flög till Helsingfors för mellanlandning.

Jag fick ont i ryggen och passade på att sträcka ut mig lite innan det är dags för flyget till Bangkok

Vi hade bokat premiumklass denna gången då Joachim är lång och behöver mer benutrymme än mig. Sen gillar jag att vi får bättre hörlurar vilket gör allt mycket lättare, både för film och för att sova.

Äntligen framme i Bangkok. Här är vi i kön till immigration

Suvarnabhumi

Ayutthaya den historiska staden

Vi tog taxi från Bangkoks flygplats till Ayutthaya. Det var en lång kö till för att beställa taxi.
Väl inne i taxi bad jag att chauffören skulle sätta igång taxametern, men han vägrade. Istället visade han oss en prislista och enligt den listan skulle det kosta 1300 bath till Ayutthaya. Väl framme vid första boendet i Ayutthaya blev vi ganska besvikna.

Rummet såg inte alls ut som på bilderna. Det luktade mögel och det fanns inte ens en riktig dusch och duschhandtaget hade glapp vilket gjorde att vattnet inte kom fram om man inte höll det på rätt sätt. Nu skulle vi bara sova där en natt som tur var.

Efter en ganska långflygresa och ca 10 mil i taxi blir man hungrig. Vi gav oss ut för att leta efter en restaurang och hittade Thanam Cafe och Bistro i Ayutthaya

Thanam Cafe & Bistro

Här hade vi utsikt över floden och det var avkopplande och fint.

River Aytthaya

Joachim ser ovanligt pigg ut trots lång flygresa.

En bild på min mat, jättegott

Thaifood

Efter maten var det dags att gå tillbaka till boendet då vi båda var enormt trötta. Klockan 21.00 släckte vi både lampan och ögonen. Av någon anledning vaknade vi båda mitt i natten vid 02,30 av och jag tror det berodde på jetlag. Till slut somnade vi om av ren utmattning och vaknade hyfsat utvilade och var redo för att utforska Ayutthaya en stund innan utcheckning för att ta oss till vårt andra boende.

Här är det kända Buddha huvudet i trädet. Ni kan läsa mer om det i inlägget om Buddha i trädet

Buddhahuvudet i trädet

Just denna dagen hade vi duggregn men resterande dagar hade vi kanonväder.

Ayutthaya

På bilden nedan är vi framme vid vårt nya boende som heter Ayutthaya Retreat, läs gärna mer om det i inlägget Ayutthaya Dag 1

Ayutthaya Reterat

Vårt fina rum och den fina sängen

Ayutthaya Retreat

Lite skillnad på dusch och dusch men också i pris.

Denna bild bomb blev lite kortare men allt finns att läsa om i tidigare inlägg. Bara att söka på Ayutthaya i bloggen. //Stina

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.