Ayutthaya, dag 1

Taxi till Ayutthaya

Den 16 juli landade vi äntligen i Bangkok, men berättelse måste gå i rätt ordning, så jag börjar med Sverige. Vi startade från Landvetter vid 17,30 den 15 juli. På Landvetter fick vi dock vänta en stund eftersom det fanns incheckade väskor men inga passagerare till dem, dvs no-show och de fick lasta ur pga det.

Mellanlandning Helsingfors

Väl framme i Helsingfors hade vi ca 4 timmars väntetid. Vi passade på att äta på Olearys, men det blir inga bra betyg. Dyrt och ganska tråkig mat.
Tyvärr blev planet något försenat från Helsingfors eftersom de inväntade några passagerare från Oslo, men det gjorde inte så mycket.

Efter ca 20-25 minuter var det dags att flyga mot Bangkok. Flygresan gick bra, men jag hade svårt att sova. Brukar inte ha några problem annars, men det var det svårt. Till slut somnade jag nog av ren utmattning och var as trött när det var dags för flygplansfrukost och ca 1,5 timme kvar till landning.

Immigration på Suvarnabhumi

Det gick smidigt genom immigration på Suvarnabhumi, sen dags att hämta väskorna och fixa en taxi till Ayutthaya. Vid 16-tiden satt vi i en taxi.

Taxi till Ayutthaya

Jag hade läst att det skulle kosta ca 700-1000 bath med en taximeter, men när vi väl satt i taxin så vägrade chauffören att sätta på taxametern och visade oss en lista med olika priser till olika platser. Nu orkade vi argumentera emot och kliva ur, utan godtog priset på 1300 bath. Chauffören körde bra och gjorde inte en massa konstiga hastighets övningar eller omkörningar.

Baifern Homestay Ayutthaya

Det tog lite drygt en timme från flygplatsen till vårt boende där vi skulle sova första natten, Baifern Homestay. Måste säga att vi blev ganska besvikna då rummet inte alls överensstämde med de stämningsfulla bilderna som fanns på Agoda. Okej, det var inte dyrt (340 kr/natt) och man får vad man betalar för, antar jag.

Inga fräscha rum

Något som gjorde oss ännu mer besvikna var sängen/kuddarna och duschen. Sängen var stenhård, likaså kuddarna. Kan tillägga att rummet luktade mögel.
Ja sen har vi duschen, det fanns liksom ingen separat dusch, utan den satt mellan handfatet och toastolen samt att man var tvungen att hålla duschen i en viss riktning för att det inte skulle sluta rinna vatten.

Bathroom

Shower

Baifern Homestay

Gångavstånd Ayutthaya Centrum

Nåja, man får vad man betalar för. En fördel var boendet låg mer centralt med gångavstånd till tex 7/11 och restauranger. När vi väl hade installerat oss i rummet och duschat så gick vi ut en sväng för att köpa vatten, toapapper och käka mat. Efter middagen var vi sjukt trötta båda två så vi bestämde oss för att gå tillbaka till rummet.

Ayutthaya floden

Vakna mitt i natten

Det dröjde inte lång stund innan vi båda kände att det var dags att släcka lampan och sova. Klockan var inte mer än något över 20.00. Somnade ganska omedelbart för att sedan vakna vid 02,30 på natten. Jag vaknade först, sen Joachim.

Vi båda var vakna en timme lite drygt, sen somnade vi om och som tur var hade jag ställt alarmet, men jisses var trött jag var när det ringde, orkade inte gå upp och flyttade fram tiden en timme.

Baifern Homestay, enkel frukost

Den 17 juli gick vi upp vid 8,30 för att käka frukost. Frukosten var ganska enkel, bröd, ägg, juice, skinka till Joachim och pulverkaffe med mjölk. När frukosten var intagen gick vi tillbaka till rummet för att hämta lite grejer för att sen åka iväg och besöka några tempelruiner.

Ayutthaya Retreat

Efter två tempelområden åkte vi tillbaka till vårt homestay för att checka-ut för att sedan ta oss vidare med tuk-tuk till vårt nya boende som heter Ayutthaya Retreat.

Ingången till vårt rum

Ayutthaya Retreat är riktigt najs, hyfsat skön säng, mjuka kuddar, riktigt mysigt rum i två nivåer, sovrum överst och badrum på bottenplan.

Vår säng

Badkaret som ligger på samma nivå som sovrum

Badrum en trappa ner

Badrum

Traditionell Thaivilla
Ingången till vårt sovrum från bad- och duschrum

Ayutthaya Retreat är en traditionell thaivilla, helt perfekt, förutom att det ligger en bit från alla attraktioner, fördel, de har en populär restaurang.

Dags för lunch

Stekt ris med ananas och några räkor (äter räkor ibland)

Väl kyld öl

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.