Balans i livet

Balans i livet hur är det med det?

Är det lätt att ha balans livet?
Tänker på hur mycket vi har omkring oss hela tiden.

Balans i livet

För att få balans i livet tror jag att du måste ställa dig frågan, vad är viktigt i livet?
Vad är viktigast för dig? Är det jobbet, rutiner, familjen, din partner, dina barn, vänner, du själv och hälsan?

När du vet vad som är viktigast kan du börja få balans. Det är också viktigt att ha mål och drömmar. Realistiska mål som du kan uppfylla/utföra.

Det känns som jag har fått balans i mitt liv och framför allt när det gäller hälsan. Det har tagit tid, tid att få effekt på medicinering, tid att hitta mig själv i allt och tid att börja må bättre.

Det har tagit tid att acceptera att jag aldrig mer kommer kunna arbeta heltid och tid att inse att denna förändring faktiskt är till det bättre på många sätt.

Rutiner

Jag har mina rutiner på vardagarna med jobb, vila, träning och sen lite hemsysslor. Vissa dagar är energin låg och kroppen vill inte som min hjärna vill, men då brukar jag oftast lyssna på kroppen.
Vet av erfarenhet att om jag inte gör det, då blir det bakslag. Hade ett sånt tillfälle för ett tag sen och då fick jag sota för det i flera dagar.

Min krycka har fått pensionera sig ett tag eftersom jag inte är i behov av den i samma utsträckning som innan. Det kanske är tillfälligt, men då får det vara det.

Denna positiva utveckling har inneburit att jag har kunnat börja promenera mera, har till och med promenerat hem från jobbet vissa dagar och det är 4 km. Visst, väl hemma är jag helt slut resten av dagen, men det är väldigt skönt att ha gjort det. Genom att promenera hem från jobbet har jag bevisat för mig själv att jag faktiskt fixar det. Det har varit ett mål för att kunna göra det. Mitt nästa mål är att börja träna på gym för att stärka upp mina muskler.

Kosten

Jag ändrade min kost förra hösten och slutade äta kött. Jag undviker mjölkprodukter av alla slag i den mån jag kan. Ibland äter jag räkor och fisk samt ägg men ganska sällan. Jag tror att kostförändringen har bidragit positivt.

Kan nog säga att jag äter växtbaserad kost till 90% och jag har blivit väldigt förtjust i produkter från Hälsans kök och Anamma. Det är smidigt för då slipper jag långkok mm. Visst ibland gör jag sånt med men när orken och fantasin tryter är det bra med Vegonuggets, ris, sallad och nån sås. Mycket gott.

Vegetariska maträtter

Apropå mat ska jag dela med mig av några matbilder. Det är för att se att det går att äta varierat utan kött och mjölkprodukter.

Veganska havrefrallor

Rostad blomkål

Ris med grönkål, tomat och jordärtskocka

Superbra mat på California Café i Nora

Vegoschnitzel

Ris med räkor och grönsaker

Indisk currygryta med blomkål och ris

Samma som ovan med nuggets och sallad

Blåbärshavregrynsgröt, frön och bär

Nuggets med sötpotatis strips och sallad

Fruktsallad, veganska frallor med mjölkfritt smör och gurka.

Havregrynsgröt med hallon, kokos, frön och granatäpplekärnor.

Pasta med svampsås (växtbaserad grädde)

Potatisgratäng med sallad och vegonuggets

Gröt med frön och mango


0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina