Smärtutredning på Strängnäs

Röntgengenomlysningsmaskin i Strängnäs

Nu är julhelgen över och vi är hemkomna från Strängnäs och Nora. Vi kom hem igår vid 15,30-tiden.

Smärtutredning rygg

Den 22/12 klockan 06,00 åkte vi från Borås till Strängnäs. Jag hade tid klockan 11,30 för att röntgen. Sen skulle jag upp till avdelning 2 på andra plan.

Inför detta ingrepp fick jag inte ta någon smärtlindring och skulle så klart vara vaken. Allt detta för att kunna tala om vart det gör/gjorde ont.  Utredningen görs för att se om det skulle gå att steloperera.

Jag fick ta på mig sjukhuskläder, fick patientband runt handleden och efter det fick jag vänta 50 min innan det var min tur.

Medan jag låg där i sjukhussängen tittade jag på rummet och insåg att man inte lägger några pengar på varken inredning eller uppfräschning. Rummet har nog sett ut så de senaste 20-30 åren. I rummet jämte satt en mamma med sin baby och de väntade på pappan/mannen som också gjorde smärtutredningen.

Klockan 13,15 var det dags att gå in till undersökningsrummet där kirurgen och en narkossköterska var med samt en sjuksköterska. Kirurgen och narkossköterskan hade operationskläder samt munskydd på sig.

Jag fick lägga mig på mage på britsen, de tvättade området på ryggen för att sterilisera, precis som man gör inför operation och sen placerades en operations duk med en öppning där de skulle göra ingreppet.

De använde även röntgengenomlysnings maskin för att kunna se så nålarna kom rätt i kotorna.
Först började kirurgen med att sätta fyra nålar och lokalbedövning på de fyra nedersta ryggkotorna. När nålarna var på plats och lokalbedövningen börjat verka började kirurgen knacka på nålarna.


Smärtutredning på Strängnäs

Jag skulle då tala om om det gjorde ont precis på eller nedanför. Det tog en stund.
När den delen av testet var klart och jag hade talat om vart det gjorde ont gick kirurgen över till nästa nål som skulle in lite från sidan av ryggraden. Den skulle ända in i disken. Det fick göras i två omgångar i två olika diskar. Även nu fick jag lokalbedövning. Dessa nålar gjorde fruktansvärt ont samt att de stötte in nerver på vägen, vilket kändes som elektriska stötar. Inte skönt alls.

Ingreppet tog ca 45 minuter och kirurgen kom fram till att min smärta beror på instabilitet i facettleder och muskler men inte i den disk/diskarna som de först trodde. Det betyder att de inte kan steloperera mig på Strängnäs eftersom man inte kan steloperera muskler och övriga leder i ryggen.

Jag kommer att få journalutdrag från ingreppet och en förklaring om jag förstod det hela rätt.

Just nu orkar jag faktiskt inte göra fler utredningar och undersökningar, utan jag ska diskutera det med min reumatolog. Kirurgen på Strängnäs tyckte jag skulle kontakta reumatologen, men jag är ju redan patient där, som tur är.

Här är en bild av min rygg efter ingreppet och man ser svarta sträck samt små hål från nålarna. Nu kanske ni tänker att det inte kan ha gjort ont, men det gjorde det kan jag lova och jag skulle inte göra om det igen. Hur som helst, nu är det i alla fall gjort.


Oavsett enormt smärta och ett väldigt obehagligt ingrepp, tycker jag att du som har ett sånt ingrepp planerat pga av misstänkt instabilitet i diskar, ska du göra det! Det är det enda sättet att komma fram till om steloperation kan göras och på vilka nivåer. Låt Dig alltså inte skrämmas av mitt inlägg. Lycka till.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina