Hoi An, The Earth Villa
Efter att ha sovit några timmar mellan 03.00 till ca kl 08.00, gick vi för att käka frukost. Sen packade vi upp lite, vilade en stund och sen gav vi oss ut för utforska området.
Vi tänkte ta oss till Old Town i Hoi An, men vi hade ingen aning hur långt eller kort det var från vårt hotell.
Hoi An är en av Vietnams äldsta städer
Hoi An är en av Vietnams äldsta städer. Från andra århundradet fram till 1000-talet var staden en av de viktigaste i Champariket och hamnen var under en period den största i Sydostasien och tjänande stora pengar på kryddhandeln.
Människor från Kina, Japan, Nederländerna och Indien kom att slå sig ner i Hoi An i olika enklaver. Den japanska bron har fått sitt namn av att för att komma till den del där japanerna bodde fick man gå över just den bron. Den utmärker sig eftersom den är täckt och det finns en pagod på ena sidan. I Frankrike och Spanien är staden känd som Faifo och i Portugal och Nederländerna används liknande namn. Varifrån detta namn kommer är okänt.
Cykel eller motorbike
I Hoi An cyklar man, eller kör motorbike eller åker taxi. Taxin har taxameter och det är inte speciellt dyrt att åka dit man ska.
Vi började med att gå och kika utmed gatan. Stannade vid olika affärer, byggnader och ibland stannade vi för att ta något gott att dricka och för att köpa vatten.
Vi hade som sagt ingen aning om vart vi skulle gå för att komma till Old Town. Det var väldigt varmt och ganska jobbigt att gå, men vi kom fram till slut.
När man ska gå in Old Town måste man köpa biljett, men biljetter gäller i flera dagar och till några olika sevärdheter som tex den övertäckta Japanska bron.
Japanska bron, Hoi An
Japanska bron är en av Hoi Ans mest berömda byggnader. Hoi An är en stad som är berömd för sin gamla arkitektur.
Den täckta bron med sin pagod byggdes ursprungligen av stadens japanska befolkning i början av 1600-talet. Syftet var att förena japanerna med de kinesiska handlarna som bodde på kanalens östra sida. Bron är därmed lika mycket en symbol för fred och vänskap som en praktiskt byggnad.
Den täckta bron med sin pagod byggdes ursprungligen av stadens japanska befolkning i början av 1600-talet. Syftet var att förena japanerna med de kinesiska handlarna som bodde på kanalens östra sida. Bron är därmed lika mycket en symbol för fred och vänskap som en praktiskt byggnad.
Idag är bron en stor turistattraktion och en fantastisk plats för fotografering. Japanska bron går över en smal kanaldel och förenar gatan Nguyen Thi Minh Khai med gatan Tran Phu. Den har byggts om ett antal gånger sedan den uppfördes första gången, men den speciella karaktären och den japanska stilen har bibehållits.
Namnen på alla dem som arbetat med ombyggnationerna finns angivna på en skylt på bron. Den ursprunglige arkitekten är dock fortfarande okänd.J
Idag är bron en stor turistattraktion och en fantastisk plats för fotografering. Japanska bron går över en smal kanaldel och förenar gatan Nguyen Thi Minh Khai med gatan Tran Phu. Den har byggts om ett antal gånger sedan den uppfördes första gången, men den speciella karaktären och den japanska stilen har bibehållits.
Namnen på alla dem som arbetat med ombyggnationerna finns angivna på en skylt på bron. Den ursprunglige arkitekten är dock fortfarande okänd.
Hoi An, Arkitektur
Arkitekturen är helt fantastik i Hoi An och alla byggnader är låga, charmiga och gamla. Byggnaderna och husen påminner lite om en blandning mellan spansk och kinesisk arkitektur och Österrike med sina blomster på alla balkongerna.
Det finns flera små konstgallerier, cafés, restauranger och souveniraffärer och massor med rislampor överallt.
0 Comments
Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina