Tjänsteledighet

Tjänsteledighet för konststudier

Hörni, jag ska börja plugga nästa år och det ska bli så kul.
Jag har funderat väldigt länge på att gå någon slags konstutbildning men bara hittat kortare kurser eller heltidsutbildningar.

För några månader sedan sökte jag på Folkhögskolans hemsida och hittade en distansutbildning på halvfart, dvs 50%, inom konst och blev eld och lågor. Tyvärr hade ansökningstiden redan utgått och alla platser var tillsatta.

Flower Art

Göra drömmar verkliga

Jag grubblade hela natten och kunde knappt sova. Dagen efter mejlade jag folkhögskolan och frågade när och om nästa utbildningstillfälle gick att söka. Fick till svar att det skulle komma en länk inom några veckor där jag kunde söka utbildningen.

Veckorna gick och jag funderade, hoppades och pratade med Joachim om mina "drömmar". Jag läste på CSN och gjorde uträkning för studiestöd.

Ansökan till konstutbildning

Jag surfade dagligen in på folkhögskolan sida för att se om någon ny ansökningsläk hade kommit och den 7 september var det äntligen dags. Med darrande fingrar gjorde jag ansökan och det kändes så bra. Jag kände mig lycklig men också lite bekymrad då det stod att antagningsbesked skulle lämnas först i december. Jag behövde ju få veta tidigare än december pga mitt arbete. Mejlade skolan igen och förklarade att jag behövde få besked tidigare eftersom min tjänst kräver att någon ersätter mig samt att det krävs en hel del förberedelser och jag vill vara ute i god tid.

Tjänsteledighet

Två dagar senare fick jag besked att jag blivit antagen. Wow, vilken dröm. Nu behövde jag bara prata med chefen och en person till om att jag önskade vara tjänstledig för studier. Sagt och gjort, pratade med chefen och den andra personen. Inga konstigheter där.

CSN studiestöd

Eftersom tjänstledigheten blev beviljad och jag blivit antagen behövde jag nu ansöka om studiestöd/medel. Måste nog påstå att CSN ansökningsformulär inte var helt enkelt att fylla i. Fick ringa dem på CSN två-tre gånger innan jag fick ordning på allt.
När jag väl skickat in ansökan om studiemedel tog det inte många dagar innan jag fick svar, det blev också beviljat. Vilken lycka.

Konstutbildning Grund

Den 25 januari 2021 börjar på utbildningen som är en konstutbildning grund och som håller på till 18 juni. Det finns en del 2 - fördjupningsutbildning som jag troligen kommer att ansöka till om grundutbildningen känns bra. Det här är verkligen något jag ser fram emot och det bästa av allt är att den är på distans.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina