Köpa hus, lägenhet eller hyresrätt?

Längtar till vår nya lägenhet

Sen vi kom hem från Ban Phe har jag bloggat på sparlåga.
Inspirationen för bloggen har inte legat på noll, men annat har upptagit min tid sen vi kom hem.

Så vad har hänt? 

Massor. Jag har kämpat med mitt knä som jag skadade på resan ner till Bangkok och har haft ryggskott, jobbat, målat, varit på tjänsteresa och planerat för flytt.

Nyrenoverad lägenhet

Ungefär en vecka efter att vi kom hem från Ban Phe såg vi en lapp i entrén om att en lägenhet i samma trappuppgång skulle renoveras. Både jag och Joachim blev intresserade av att veta mer.
Jag kontaktade förvaltaren och fick veta att den inte var uthyrd än och att den skulle totalrenoveras.

Köpa hus, lägenhet eller hyresrätt?

Vi har funderat på att köpa en vinterbonad stuga eller en bostadsrätt, vi har letat och varit på visningar.

Om vi hade köpt en stuga med permanentstandard hade vi behövt bo utanför stan eftersom det är dyrt att köpa nära stan och vi hade behövt två bilar om inte möjlighet till buss finns.
Med två bilar kommer ett annat problem och det är att jag inte alltid klarar av att köra bil för ryggen och då blir det komplicerat.

Jämföra för- och nackdelar

Så efter mycket funderingar och jämförelser på för- och nackdelar har vi kommit fram till att det är bättre att bo nära våra arbetsplatser med bra kommunikation och då skulle en bostadsrätt vara bättre, men insåg att det blir för dyrt.

Det finns inte många bostadsrätter under 1.500.000 kr om vi vill slippa renovera det första vi gör.
Sen vill vi gärna mer än att bara bo. Vi vill gärna kunna resa och då kom denna hyreslägenhet lägligt.

Det är en 3:a som totalrenoveras och det är i samma hus bara 2 våningar upp. Det kommer bli perfekt.

Naturnära område

Området är trivsamt, naturnära, lugnt, nära Knalleland och city, bra kommunikationer, speciellt för mig som oftast åker buss.



0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina