Luang Prabang, Laos

Luang Prabang, sommaren 2017

Det är väldigt smidigt ta flyget från Bangkok till andra asiatiska länder och nu kan vi även flyga från Utapao till ett flertal platser i Thailand och utanför. Vi brukar planera semester i semestern och denna gång bestämde vi oss för Luang Prabang, efter tips från min dotter. Läs mer om Luang Prabang i mina tidigare inlägg.

Luang Prabang i mitt hjärta

Jag blev verkligen förälskad i Hoi An, Vietnam, men jag bara älskar Luang Prabang. Luang Prabang har en alldeles underbar miljö, natur, mekongfloden, människorna, maten och alla fina byggnader.

Luang Prabangs flygplat

Här har vi landat i Luang Prabang och vår förbokade taxi väntar på oss utanför.

Airport Luang Prabang

Hotell Luang Prabang

Vårt boende i Luang Prabang. Fantastiskt mysigt och gångavstånd till själva gågatan i Luang Prabang med närhet till restauranger och nattmarknad. Vi väntar på att checka in.

Luang Prabang Hotell

Karta Luang Prabang

Map Luang Prabang

Stenhård säng

Rummet innehöll stenhård säng och stenkuddar men ändå mysigt.


I stort sett alla byggnader i Luang Prabang hade fin arkitektur, jättemysigt.

Luang Prabang Laos

Luang Prabang City

Centrala gatan i Luang Prabang där många restauranger, banker och turistkontor ligger. 

Luang Prabang City

Färsk frukt Luang Prabang

En färsk fruktshake är aldrig fel. Välj och vraka bland olika smaker och du kan välja med eller utan socker.

Luang Prabang

Phousi Hill, Luang Prabang

Vi utmanade oss själva genom att gå upp till Phousi Hill som ligger inne i Luang Prabang. 
Svettigt värre och en aning ansträngde för ryggen som inte alltid vill vara med på sådan äventyr. Jag kämpade men fick stanna och vila ca 4-5 gånger på vägen upp medans svetten formligen sprutade ut ur hela kroppen. Kunde knappt se något då det rann salt svett i ögonen.

Luang Prabang

Toppen på Phousi Hill

Yes, jag fixade det! Äntligen uppe med utsikt över hela Luang Prabang. Tack Joachim för att du stöttade mig hela vägen upp.

Luang Prabang

Utsikt över Luang Prabang

Man kan se ut över hela Luang Prabang från flera olika håll uppe på Phousi Hill 

Phousi Hill

Dags att gå ner och det gick så klart något lättare även om det också var svettigt. En hög luftfuktighet.


Kuang Si Waterfall

Vi bokade även en tur till Kuang Si Waterfall, en av de vackraste platserna som vi besökt i Asien.

Luang Prabang

Tyvärr var det väldigt mycket folk överallt vid Kuang Si Waterfall trots att vi var där under lågsäsong. Fast å andra sidan är det väldigt mycket asiatiska turister under denna säsong.

Luang Prabang

Luang Prabang

Svalkande dopp i Kuang Si Waterfall

Ett svalkande dopp i Kuang Si Waterfall var minst sagt svalkande. Nästan så att knäna frös sönder. Hade bestämt mig för att ta ett dopp och det tog bort den värsta svettningen om så för en kort stund.

Khung Si Falls

Joachim badade inte i Kuang Si Waterfall. Normalt är det jag som är badkruka men här utmanade jag mig själv medan Joachim tittade på.

Kuang Si Waterfall

Mango Sticky Rice 

Det finns en sak som jag alltid måste äta när vi är i Asien och det är mango sticky rice, det är bland det godaste jag vet.

dessert mango sticky rice

Munk ceremoni Luang Prabang

Vårt boende låg väldigt bra till för att enkelt delta vid munkceremonin i Luang Prabang som sker varje tidig morgon. Det var verkligen en upplevelse.

Luang Prabang

Mekongfloden Luang Prabang

Det var så klart givet med en båttur på Mekongfloden. Vi bokade privat båt och åkte på Mekongfloden i ca 2 timmar.

Luang Prabang

Luang Prabang

Fina hus i Luang Prabang

Väldigt fina byggnader och hus i Luang Prabang

Nice houses

3 Nagas Luang Prabang

Denna bil är historisk och mycket välbevarad

Car

Solnedgång mellan bergen

Middag med solnedgång vid Mekongfloden i Luang Prabang är ett måste.

Luang Prabang

Pad Thai på Yong Khoune Restaurant, Luang Prabang

Den godaste Pad Thai jag någonsin ätit

Yong Khoune Restaurant

Vi åt den alldeles delikata Pad Thaien på Yong Khoune Restaurant

Luang Prabang

Vägvisare

Luang Prabang

Bilfärja över Mekong

Vill man åka över Mekongfloden till andra sidan går det bra, det är bara att ta färjan.

Mekong floden


Luang Prabang och Barack Obama 

Det visade sig att Barack Obama varit ock ätit på samma restaurang som oss.

Luang Prabang

Tillbaka till Thailand

Alla resor har ett slut även denna Luang Prabang som är en av våra bästa reseminnen. Hoppas vi kan åka tillbaka snart igen. Vill jag åka tillbaka till Laos? JA!


Dags att flyga tillbaka till Thailand.



Läs mer om Luang Prabang på Everything you need to know about Luang Prabang

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina