Sned i ansiktet

Operation käkled

Kollar på gamla bilder i datorn och hittar då bilder när jag opererade min käkled och även bilder från spolningen (2012-05-14) av käkleden, vilken gjordes innan operationen (2013-09-18). 

När man som jag har reumatisk sjukdom så är det ganska vanligt med käkledsproblem. Man kan även ha problem med käken om man är överrörlig, vilket jag också är, konstigt nog.

Låsningarna i käkleden

Om man ska förklara hur det hela gick till kan man väl förklara det som att disken hoppar ur led och när den sen ska tillbaka i sin skåra gör det väldigt ont och det låter fruktansvärt. 

Jag magnetröntgade min käkled 3 gånger innan jag opererades och gjorde som sagt en käkledsspolning först. Man gör oftast denna spolning av leden för att se om besvären och smärtan lindras och om det inte gör det går man vidare med operation. Eftersom man bedövas så ser man väldigt konstig ut, en är 
Jag har i flera år haft problem med smärta/kraschande/upphakande av vänster käkled men har kunnat leva med det tills för några år sen då det blev en riktig plåga. Det började egentligen bli en riktig plåga år 2009 när jag åkte in till akuten för riktigt svår smärta i ryggen. På AVC fick jag morfinspruta i magen för ryggsmärtan.

När smärtan hade avtagit en del, skulle jag försöka äta lite, då jag kände att jag hade ont i käkleden (hade inte ätit på ca 14 timmar pga smärta) och jag kunde inte öppna min mun. Käken hade låst sig och sån fick jag gå i ca 3 veckor innan låsningen släppte. Var hos både tandläkare och läkare på VCT.

Efter ovanstående händelse började jag vakna på nätterna av att käken låste sig flera gånger och jag behövde liksom knixa till för att det skulle släppa, detta gjorde väldigt väldigt ont.

Låsningarna kom inte bara på nätterna utan det höll på så på dagarna med, tills slut kunde jag liksom inte äta en mjuk smörgås utan att käkleden låste sig.

Disken hoppar ur led

liksom förlamad i halva ansiktet. (se bild)

Hur går diskektomin till?

Hår över tinningen rakas bort. Sen sövs du och käkkirurgin gör en öppning genom huden framför örat intill käkleden, ett snitt på mellan 6-8 cm görs och käkledsdisken tas ut. Ledhålan spolas ren och såret sys igen.

Sedan operationen utfördes haft jag inte haft en enda låsning i käkleden och man kan väl säga att jag är väldigt nöjd med det.


2 Comments

  1. Hej Stina!
    Har precis googlat runt om diskektomi, då jag ska genomgå en sån operation.
    Undrar om du fortfarande efter 5 år mår bra med din käke? Det hoppas jag såklart.
    Mvh
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda

      tack för din kommentar. Kul att du hittade hit.

      Jag mår fantastik bra efter min operation. Det var helt klart värt det.
      Hör av dig igen om du undrar något mer.

      Mvh Stina

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina