Reumatism och ryggsmärtor

Värme är guld värt

Ja då har vi bott in oss en smula och det känns fantastiks bra. 
Altan i söderläge som blir enormt varmt på när solen skiner och sol har vi, om den skiner, från morgon till kväll. Kanon helt enkelt. Jag har jobbat hela veckan även om det om kroppen varit helt slut, fötterna gör ont, armbågarna gör ont, allt gör ont. Skulle rehabträna i veckan men hoppade över det då min kropp behövde vila.


Med autoimmun sjukdom och ryggproblem börjar kylan sätta sina spår. Även om jag har 50% sjukersättning så har jag perioder jag inte kan jobba alls och då behöver vara hemma 100%. 

Sjukdomen går i skov, både kortare och längre perioder med sjukfrånvaro och därför har jag sökt något som kallas högriskskydd, dvs försäkringskassan går in och betalar min första sjukdag så jag ska slippa karens. Nu har jag bara ansökt och inget är beviljat än.

Min läkare har skrivit ett intyg om detta till FK, så vi får se hur det går.
Här är ett utdrag från läkares underlag. 

Patient har en poly-artritsjukdom i lederna med psoriasisbakgrund (Psoriasisartrit). Hon har också ett kroniskt värksyndrom med smärtor ifrån länd- och bröstrygg där man på magnetröntgen funnit degenerativa förändringar (förslitningar i hela ryggen)

Ortopedkirurg föredrar konservativ behandling med smärtlindring före operation. Detta innebär dock att patienten har ständiga besvär från ryggen. Den reumatiska sjukdomen och ryggsjukdomen tillsammans gör att patienten har en tendens till korttidsfrånvaro.

Jo jag ska få ny bromsmedicin pga av att jag har fått illamående, ibland kräkningar, tappar enormt mycket hår och sen tycker jag inte medicinen hjälper längre. Nu väntar jag bara på ny tid hos min läkare för det.

Methotrexate och vad det används för

Metotrexat som är den aktiva substansen i Methotrexate Orion är en antimetabolit och ett immunosuppressivum (läkemedel som påverkar återbildningen av kroppsceller och minskar immunsystemets aktivitet).
Methotrexate Orion används för att behandla:

  • aktiv reumatoid artrit,
  • svår psoriasis, särskilt plaque-typ,
  • psoriasisartrit hos vuxna patienter som har provat andra behandlingar men där deras sjukdom inte har förbättrats.
Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter men hos färre än 1 av 10 patienter):
Sänkt motståndskraft för infektioner, leukocytopeni (minskat antal vita blodkroppar)*, illamående, kräkningar, diarré, onormal trötthet, huvudvärk, yrsel, minskad aptit, rodnande hudutslag, håravfall, stomatit (ömhet i mun och läppar) och ökade levertransaminaser (enzymer)*.

Håret är bara hälften så tjockt nu tyvärr och det är en jobbig känsla.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina