Besöket på Reumatologen

Läkarbesök på reumatologen

Äntligen fick jag komma läkaren på reumatologen. Har väntat på en tid sen februari.

Genomgång av provsvar

Vi gick genom mina prover och det mesta var som vanligt bra förutom ett värde som jag inte minns namnet på och ett annat värde som visar tecken på inflammation i kroppen.

Jag hade med mig en lista på saker som jag behövde ta upp med läkaren på reumatologen. Det blir så när jag inte träffar min läkare så ofta.

Besöket gick bra och jag fick med allt som jag hade frågor på, det enda jag inte tog upp var en 100% sjukskrivning, känner att jag skulle behöva det.

Men enveten som jag är tar jag de kommande fyra lediga dagarna först för att se om det avtar en aning. Sen får jag se hur jag mår i början på nästa vecka. Fortsätter skiten får jag nog hålla mig hemma innan jag tar knäcken på mig själv.

Smärta i bröstryggen

Saken är den att jag har så sjukt ont i bröstryggen just nu och minsta ansträngning gör förbannat ont, precis som nu, trots morfinpreparat, därav min bloggtystnad, orkar/klarar helt enkelt inte med att vara datoraktiv mer än på jobbet och knappt ens det.

Hur som helst jag gjorde en MR-helrygg i april 2014 men fick inget utlåtande om bröstryggen då. På senaste besök hos ryggkirurgen framkom det att det inte alls är konstigt att jag har ont i bröstryggen också. Det finns ett tydligt pågående diskbråck sen 6-7 diskar som är riktigt dåliga.

Min läkare har bett om ett utlåtande om bröstryggen och ev blir det en ny MR-röntgen fast med kontrast.


Bilden är lånad från Google

Ulnaris nerv

Sen ska jag få remiss för undersökning av ulnaris nerven, det görs i form av ett nervtest.

Mina svullna armbågar orsakar bortdomnad från armbågen ända ner till lillfingret och gäller bägge händerna. Jag har redan opererat bägge handlederna för karpaltunnelsyndrom men det är längesen nu, gjorde det 1990-1991.

Remiss bröstreducering

Jag ska även få remiss för bedömning av bröstreducering just pga ryggproblemen och smärtan. Om jag har någon slags BH på mig avlider jag nästan av enorm smärta, man jag kan ju inte gå BH-lös bland folk liksom. Jordens dragningskraft har ju faktiskt gjort sitt och sen är jag inte 25-år längre.

Högriskskydd

Min läkare skulle även skriva ett högriskskyddsintyg som innebär att jag "slipper" karensdag när jag behöver vara hemma pga tex skov. Skov kan hålla i sig allt från några dagar till veckor. Min sjukdom är tyvärr sån att jag aldrig vet hur min dag kommer att se ut och jag är även kronisk trött, det kallas inflammatorisk trötthet.

Röntga knät

Sen ska jag få remiss till röntgen av mitt vänster knä igen då jag år 2012 röntgade det och det visade förändringar och förslitningar, men nu låser sig knät och gör så förbannat ont när jag tex går upp- och nerför, har även vilovärk samt svullnad från och till.


Bilden är lånad från www.dreamstime.com


Kostokondrit och Tietzes syndrom

Sen har läkaren konstaterat att mitt smärtsamma och svullna bröstben, det trekantiga benet, är både Kostokondrit och Tietzes syndrom.

Kostokondrit är inflammation i det brosk som förbinder revben med bröstben. Om två eller flera brosk är inflammerade samtidigt utan att vara svullna kallas det kostokondrit. Om brosken dessutom är svullet kallas det Tietzes syndrom. I båda fallen blir resultatet smärta på framsidan av bröstkorgen som behandlas med antiinflammatoriska läkemedel, vilket jag redan äter varje dag.

Sist men inte minst fick jag även förnyelse av mina mediciner och skulle jag behöva en 100% sjukskrivning (vilket jag egentligen behöver) så kan jag bara ringa.

Tjingeling

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina