Biverkning av Methotrexate

Methotrexate en form av cellgift

Äntligen en ledig fredag vilket är skönt!

Illamående av methotrexate

Mindre skönt är väl att jag de tre senaste fredagarna har haft illamående på morgonen och det beror troligtvis på methotrexate, som jag ätit i snart 2½ år varje torsdag. Methotrexate är bromsmedicin för bland annat artrit.

Kräkningar

Vanliga biverkningar av methotrexate är illamående och mindre vanliga biverkningar är kräkningar men det var just det jag gjorde i dag, kräktes. Usch vad äckligt.

Jag mår nästan aldrig illa annars och än mer sällan kräks jag, men de tre senaste fredagarna har illamående uppstått på morgonen.

Om det fortsätter får jag väl kontakta min läkare för ev utbyte av medicinerna till ev sprutform eller till något annat. Methotrexate finns även som injektion vilket är mildare mot magen.

Sen är det väl kanske inte så konstigt om kroppen säger ifrån även om blodprover för lever och njurar är bra. Jag behöver ju äta ganska mycket mediciner för att må bättre.

Hur livet var innan 

Jag vill inte ens tänka på hur jag skulle må utan ovanstående mediciner eller rättade sagt jag minns hur dåliga jag var innan jag faktiskt fick hjälp och behandling via reumatologen. Det viktiga i detta är att Metotrexat inte botar utan det bromsar.

Förbättringar med methotrexate

Förbättringar som jag har upplevt sen methotrexate och andra mediciner är att sjukdomskänslan och den övertemp jag hade varje morgon är borta.

Jag har kortare stund av morgonstelhet i rygg och fötter. Skoven kommer inte lika ofta och länge även om de fortfarande finns med olika intensitet. Vintertid är fortfarande väldigt jobbig.

När det gäller ryggen är det som det är och olika intensitet därav starkare smärtstillande.

Om jag får välja

OM jag fick välja skulle jag givetvis vilja leva ett liv utan denna svåra smärta, utan artrit, utan bromsmediciner och smärtstillande. Vet att det låter hemskt men att gå med ständig smärta är ingen livskvalité alls egentligen.


Gör det bästa av situationen

Det viktigaste är att försöka göra det bästa av situationen helt enkelt. Det är viktigt att inte låta smärtan ta över och bita sig fast i psyket även det är lätt att få dippar mellan varven - jag menar, jag är ju ingen stålkvinna.

Var tacksam

För er som inte behöver uppleva hur det är att ha smärta 24 timmar om dygnet - var tacksamma för det liv ni lever och att Ni slipper vara sjuka med smärta, inflammationer och svullnader samt funktionshinder.

Många säger: Kämpa på och det finns de som har det värre. 

Jag kämpar och biter oftast ihop varje dag och ja, jag vet att det finns de som har det mycket värre men det gör ju inte mig friskare för det.

4 Comments

  1. Ja jävlar,,oxynorm!!?? Det är ju vansinne!!?? Tyvärr funkar methoject inte mye bättre,been there done that.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OxyNorm har jag för min rygg inte för artriten, annars skulle jag inte stå ut.
      Fick det förra året och äter vid behov men tyvärr är det ganska ofta men bara enligt läkarens föreskrift. Hm...ja vi får väl se hur det blir, har bett om biologiskt läkemedel men det går trögt tyvärr..... Är glad att du klarar dig utan den ev medicinering, fantastiskt helt enkelt :-)

      Radera
  2. Be inte,kräv. Jag tjatade o grät o tjatade o jag var väl en tiondel så kass som du! Nu har jag 2 utslag,små o hanterbara:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska kräva. Är väl lite dålig på det bara för jag känner mig som en jävla gnällkärring när jag är där på reumatologen. Åh vad härligt för dig. Jag har ju ingen uttalad psoriadis på kroppen men risken är ganska stor att det kommer, min mamma har det och min morbror och andra i min släkt. Kram

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina