Vandringstips Rya Åsar

Inspirationsrunda uppe på Rya Åsar


Den 10 april tog vi en kort runda uppe på Rya Åsar. Vi tog bilen upp till en parkering på höjden och gick sedan 3 km slingan. Jag ville ta några inspirationsbilder som jag kan använda mig av när jag målar akvarell.

Uppförsbackar och ont i ryggen

Jag har som bekant kroniska smärtor i länd- och bröstryggen pga flera degenerativa diskar, diskbuktningar, spinal stenos, diskbråck, artros på facettleder osv osv. Att jag på det har reumatism gör inte saken bättre. Det gör att jag har det väldigt jobbigt när det är mycket uppför.


Trots komplexa ryggbesvär och reumatism går jag så mycket jag orkar och kan om dagsformen är någorlunda bra.

Att andas i naturen

Jag mår så himla bra av att befinna i mig i skog och natur och skulle helst vilja bo nära skogen i ett eget hus. Det är vår dröm...och förhoppningsvis blir den sann en dag.

Rya Åsar

Rya Åsar erbjuder mycket av det som jag behöver för att få må bra som tex vackra vyer, många olika vägar, höga träd, blommor och även djur. Det är fantastiskt fint.

Spång

Det finns flera rastplatser att vila vid



Här kan du se en karta över Rya Åsar: Rya Åsar naturreservat.pdf (boras.se)


Du måste hålla med om att det är fint ed magisk utsikt över Borås?


Historia Ryssby - odlingslandskap och utsiktsplatser 

På 1800-talet fanns här tre gårdar och ett torp. Ängarna där ängsskallra och blåklockor blommar var då åkrar. En picknickplats med utsikt över ängar och en damm ligger längs stigen. I dammen finns den sällsynta större vattensalamandern. Kan du se den hundraåriga minnesstenen i en av stenmurarna? I söder finns två utsiktsplatser vid Ryssby klint.

 

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina