Sår i munnen

Sår och blåsor i munnen

Nu ska jag skriva om sår i munnen. Något som jag lidit av från och till, mest till känns det som.

I maj fick jag blåsor och sår på insidan av överläppen. Det började med att det sved, sen övergick det till små blåsor för att sedan bli stora vita kratrar. Gör fruktansvärt ont och det går knappast att borsta tänderna, än mindre äta sånt som svider, typ citrus, ketchup, tomat osv.

Sår hela tiden

Jag fick dessa sår med knapp en veckas mellanrum. jag hade alltså problem med såren i ca 1,5 vecka för att vara bra i ca 1-2 veckor, för att sedan blossa upp igen. Jag räknade ihop att det blev totalt 8 gånger p raken efter varandra.

Sen var det bättre ett tag, men nu har det satt igång igen. Vet inte varför jag får dessa sår och har aldrig tidigare haft problem med aftösa sår, det är alltså vad jag tror det är. Vad jag kunde utläsa på nätet var att det beror på någon obalans i kroppen eller allergi?


Aftösa sår

Afte brukar ibland även kallas för förkylningsblåsor, troligen eftersom att de aftösa såren ofta uppkommer när man har infektioner eller ett på annat sätt nedsatt allmäntillstånd. Munblåsorna kommer ofta första gången i barn- och ungdomsåldern.

Det kan vara svårt att skilja på afte och blåsor som är orsakade av herpes. Afte brukar dock uppkomma i mjukare delar av munnens slemhinna, och vanligtvis innan munnen, medan herpes framför allt förekommer utanför munnen. Om man misstänker att man har sår som beror på herpes kan man ta ett virusprov för att få en säker diagnos.

Kort om afte

  • Mjuka, gulvita blåsor som spricker och blir till runda/ovala sår
  • På tungan, i gommen, i munbotten, på insidan av kinderna eller på läpparna
  • Uppstår ofta som utbrott eller skov
  • Vanligast hos personer under 40 år
  • Vanligare hos kvinnor än män
  • Afte är ärtftligt
  • Inte smittsamt

Symtom från blåsor till sår

Ett utbrott av afte brukar börja som blåsor. Dessa blir sedan till avgränsade sår som är rodnade runt kanterna. Såren blöder inte, men aften orsakar smärta och sveda i munnen och gör det svårt att äta och dricka. Antalet sår och mängden smärta de orsakar varierar. Vissa får bara någon enstaka afteblåsa vid ett utbrott medan andra får flera, smärtsamma blåsor.

Afte brukar delas in i tre olika typer: minor afte, major afte och herpetiforma ulcerationer. Minor afte definieras som 1-4 blåsor som är mindre än 10 mm i diameter. Dessa läker ofta av sig själv inom 7-10 dagar utan att orsaka ärr. Major afte-blåsor är större än 10 mm. De kan kvarstå i flera månader och orsaka ärr när de läker. Herpetiforma ulcerationer är den ovanligaste formen av afte och består av 20-100 blåsor som är 1-2 mm i diameter.


0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina