Gråta av smärta

Reumatiskt skov

Fy sjutton vilken jobbig dag det har varit. Egentligen har hela veckan varit jobbig men de tre senaste dagarna har det bara blivit värre och värre.

Smärt skov

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag smärt skov och det minst sagt jobbigt. Nu några timmar och smärtstillande senare känner jag mig inte fullt så öm i min överkropp och därför passar jag på att skriva lite.

Ända in i kaklet

Var lite tveksam till om jag skulle jobbat idag men så tänkte jag testar och blir det för påtagligt beställer jag färdtjänst och åker hem. Enveten som jag är stannade jag hela arbetstiden och sen gick jag till bussen för att åka med den hem. Dumt! Men jag i ett nötskal, kämpar på ända in i kaklet som är så populärt att säga i dessa tider.

Väl hemma fortsatte jag att inte lyssna på kroppen utan ställde mig och lagade mat. Åt min lunch och när jag käkat klart plockade jag ur diskmaskinen?

Gråta av smärta

När jag var klar med allt hade jag så ont att jag nästan började gråta. Det blev stark smärtlindring och säng sen låg jag där orörlig i flera timmar. När smärtan i överkroppen blir rejält påtaglig kan jag knappt röra armarna eller stå upp. Om jag står upp vill jag gärna böja mig framåt, kröka på ryggen och hänga med armarna som en apa.
Hade jag inte lagt mig ner hade jag fallit ihop som en trasa på golvet och blivit liggande tills Joachim kom hem och kunde hjälpa mig upp.

Axial spondylartrit

Enligt läkaren på reumatologen beror smärtsymptomen på Axial spondylartrit.

Ca 0,25-0,5 % av Sveriges befolkning har axial spondylartrit. Axial spondylartrit är ett förstadium till ankyloserande spondylit. Vid ankyloserande spondylit och axial spondylartrit kommer symptomen i vågor. Axial spondylartrit ingår i gruppen spondylartrit (SpA) som är ett samlingsnamn för sjukdomar där inflammationer i ryggradens leder och ledband, inflammationer i senfästen (entesopati) samt perifera led engagemang kan förekomma.

Klassifikationskriterier axial spondylartrit

Klassifikationskriterier för axial spondylartrit är minst 3 månaders ryggsmärta som debuterat före 45 års ålder. Nu hoppas jag att det känns något bättre imorgon så att jag kan njuta av ledigheten och vår eventuella roadtrip.


Bilden är lånad från: http://reumatikerlinjen.se/wp-content/uploads/2016/08/bodymap-as-new.png


0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina