Ny värderingar genom att bli äldre

Idag är det min födelsedag

Min siffra blir 48 år och varje gång jag fyller år funderar jag på hur jag ska känna mig vid den nya åldern, men jag känner ingen skillnad. Känner mig precis som förut, även om jag förändrat mig.


Se världen med nya ögon

Genom att jag blir äldre och klokare eller jag hoppas att jag blir klokare, ser jag världen med andra ögon.

Andra värderingar i livet

Ju äldre jag blir, utvecklas och förändras mina värderingar i livet. Jag inser mer och mer vad som är viktigt och mindre viktigt. Så har det fungerat för mig.

Att vara andra till lags

Några saker som jag har märkt under livet är att jag inte orkar lägga energi på att vara andra till lags som jag gjorde förut när jag var yngre. För i slutändan har jag inget för det i alla fall.

Personer som tycker om mig för den jag är

Jag vill omge mig av människor som faktiskt vill vara med mig för att de tycker om mig och för den jag är, precis som jag tycker om dem.

Energitjuvar

Jag ödslar inte energi på energitjuvar och personer som bara tycker synd om sig själva.
Visst, vi kan alla gnälla, även jag och tycka synd om mig själv mellan varven, men det är inte det jag syftar på.

Ingen är perfekt

Jag har aldrig påstått att jag är perfekt och kommer aldrig påstå det, för jag är långt i från perfekt.
Jag har varit inne i negativa tankebanor för det är så vi människor fungerar. Det går upp och ner.

Jag kan tycka extremt illa om är personer som hela tiden tycker synd om sig själva och som faktiskt inte gör någonting åt det utan bara ältar samma sak igen.

Gå i samma skor

Vi brukar säga att vi inte ska döma en person förrän vi själva gått i samma skor och det är sant, det ska vi inte. Men det är skillnad på att vilja förändra eller om du vill stanna kvar i samma gamla skit.

Under min uppväxt

Under hela min uppväxt har jag fått stå upp för mig själv och har egentligen aldrig fått någon uppbackning när livet eller situationer varit svåra. Inte på det sätt som jag faktiskt behövt. 
Visst har jag fått viss hjälp och stöttning mellan varven, men i sista änden har jag fått klara mig själv i många och svåra lägen.

Traumatiska händelser

Jag har upplevt flera traumatiska händelser under min uppväxt som för mig varit fruktansvärt. Dessa traumatiskt händelser har jag burit med mig under många år innan jag vågade berätta eller prata om det.

Jag valde att bli mamma väldigt ung, men det har också gjort mig stark och väldigt självständig. Mina barn är den finaste gåva livet har gett mig.

Ibland funderar jag på att skriva en bok om mitt förflutna. Vem vet det kanske blir en bok framöver.

Oj detta inlägg blev djupt och det var inte tanken från början men slutet blir inte alltid som jag tänkt mig från början.

Ha en underbar söndag. Kram 

2 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina