Entesopati i ryggraden

Ibland behöver kroppen vila 

Fick brev från Strängnäs idag där det stod om undersökningen (rucktest/smärtutredning) och överläkaren/ryggkirurgen skrev diagnoskod M460 som betyder: Entesopati i ryggraden

Entesopati i ryggraden

Nu kan jag lägga till Entesopati i ryggraden på meritlistan. Har de tre senaste dagarna fått ökad smärta i både länd- och bröstrygg, men även på andra delar av kroppen. Fingrar, knogar och fötter känns.

Vet inte om det är ett skov eller om det är tillfälligt. Nu gäller det alltså att lyssna på kroppen för jag mår inte bra.

Entesopatier kan vara lokala eller systemiska

Entesopatier kan vara lokala eller systemiska. Systemiska entesopatier innefattar olika reumatiska sjukdomar, spondartriter, pyrofosfatsynovit, artros, samt symtom vid systemiska sjukdomar. Lokala entesopatier kan uppkomma vid fysisk överansträngning.

Nu ska jag skicka en kopia på utlåtandet till min reumatolog och sen en till min husläkare. Vad som händer nu vet jag inte, men en sak är säker. Jag orkar inte med några mer undersökningar i ryggen just nu.

Idag är det fredag, så jag ska "kasta" mig i soffan och bara vara, skulle gjort för flera timmar sen egentligen..... Imorgon blir det lunch hos svärmor.

2 Comments

  1. Usch va jobbigt! Vila ordentligt och krya på dig. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christine!

      Tack för din kommentar. Ja men nu känns det bättre igen.
      Kram Stina

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina