Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs

Från färdtjänst till paljetter, är det möjligt? 

Igår var jag på läkarundersökning på Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs. Kan lova att jag var/är trött och öm efter att ha åkt bil i ca 80 mil tur-och-retur och blivit undersökt på Ryggkirurgiska i Strängnäs.

Ryggkirurgen jag träffade är den bästa jag träffat hitintills och han var mycket noggrann med undersökningen och frågor och jag är 99% säker på att han vet vad allt mitt onda beror på.





Ingen annan har varit lika förklarande vad gäller mina MR-bilder och gjort som han gjorde.

Instabilitet i ryggen

Kirurgen tror att smärtor och symtom beror på instabilitet (kot-glidning)/segmentell dysfunktion utefter mina MR-bilder, symptom undersökning och alla frågor. För att säkerställa behövs en smärtutredning, som han kommer att göra, det är inga problem och jag behöver bara boka tid.

De andra kirurgerna har typ bara tittat på mina MR bilder, känt, klämt, tryckt och sen sagt att det inte går att operera mig, att det är tveksamt till att jag skulle bli bättre av en operation. Ingen av de andra jag har träffat har erbjudit någon smärtutredning. Jag hittade en intressant artikel där det står följande:




Segmentell rörelsesmärta

En anledning till att Segmentell rörelsesmärta inte tidigare ansetts som klar diagnos är att man inte ser den direkta orsaken på röntgen. RÖRELSEN. OBALANSEN. En annan viktig orsak är det monotona och långvariga tvistande mellan experterna.
Strängnäs kan operera mig, om smärtutredningen påvisar segmentell instabilitet och inte beror på muskulär instabilitet. De handlar alltså om att "bara" steloperera 1-2 kotor, enligt det han tror.


SRS patienter kan vara i olika stadier av besvär

  • SRS Steg 3 - klarar knappt av sin egen påklädning eller ännu mindre matlagning.
  • SRS Steg 1 - kan klara sig bra hela dagen - men får betala för det på kvällen. Att hitta positioner som är mindre smärtsamma är något en SRS patient snabbt lär sig.
  • Att ligga är bäst, att stå stilla länge är värst. Sittandet - speciellt i usla stolar eller i puffiga soffor är närmast omöjligt någon längre tid. För vana SRS:are kan det vara liktydigt med ett komplett ryggskott. Att resa sig från stol och soffa kan vara svagt och obehagligt. 

Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs

För att få operationen på ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs behövs en betalningsförbindelse mellan Västra Götaland och Strängnäs, vilket kan bli ett problem om jag förstod honom rätt. Det gör ju mig lite orolig. Men jag kontaktade Västra Götalandsregionen och personen jag talade med tycker att jag ska göra smärtutredningen och sen måste journaldokument skickas in, samt en godkänd diagnoskod.

Men trots ovanstående är det inte säkert att VGR godkänner att Strängnäs opererar mig, dvs att VGR betalar för den operationen.

Det jag hela tiden har fått till mig är att smärtan i ländryggen beror på spinal stenos eller att det är diskbråck/buktningarna som orsakar smärtan, men det är ganska säkert att det beror på Segmentell dysfunktion även förkortat SRS. Symptomen stämmer mycket bra in på min smärta och de gångproblem jag har.

S1-L5-L4-L3

Jag har fortfarande alla problemen i ryggen med degenerativa diskar, diskbuktningar på 3 nivåer, spinal stenos utmed S1-L5-L4-L3, artros på kotpelare, typ modic 2 förändringar och ländryggen är ff rejält hopsjunken, det är ju ingen förändring och det smärtar också så klart, men det mest avgörande är nog SRS.

Muskulär instabilitet

Det kan vara muskulär instabilitet och om det beror på det kan man inte operera, utan då är det konservativ behandling som gäller. Hur det fungerar eller vad det innebär vet jag inte än, men det får jag ta då i så fall. Smärtutredningen har jag bestämt mig för att göra. Den tar ca 30-50 min och görs alltid på en fredag.

Smärtutredning ländrygg

Smärtutredningen går till så att man sprutar vissa diskar i ländryggen för att se vilken som gör mest ont eller använder s.k. rucktester. Därmed anser man sig kunna bestämma vilka kotor som sedan skall steloperera. Typ så ska man göra på mig och om jag förstod rätt kommer man även att knacka på kotorna, det kanske är det som kallas rucktest?

För er som inte vet vad Segmentell dysfunktion betyder kommer här en kortfattad men innehållsrik förklaring


SRS betyder segmentell rörelsesmärta och är en form av långvarigt ryggont. 
Ett segment består av två ryggkotor och den disk, de ledband och muskler som ligger emellan. Segmentell betyder att smärtan kan komma från såväl disk som leder, ledband, muskler eller nerver.

Vem får SRS?

Det finns flera orsaker till SRS. Segment kan skadas vid en olycka. Medfödd överrörlighet i flera leder kan ge smärtor från segmenten. Det finns också okända anledningar till SRS. Förhoppningsvis kan framtida forskning ge ökad kunskap.

Hur yttrar sig SRS?

Besvären består i uttalad central smärta i ryggen, som sprider sig bandformigt åt båda sidorna. Den kan ibland uppstå plötsligt vid till exempel ett snedsteg eller vid bilåkning på ojämn väg. Symtomen kan stråla ut i stjärt, höft, ben och fot. Att sitta eller att stå stilla förvärrar smärtan i ryggen och de utstrålande symtomen

Symtomen vid SRS kan variera kraftigt från en tid till annan. En person med srs kan vissa perioder känna sig relativt bra, för att under andra perioder få kraftiga symtom. För att livet ska fungera krävs noggrann planering i vardagen, både före, under och efter aktivitet, vilket kan medföra stor inverkan på det sociala livet. Det kan exempelvis vara jobbigt för en person med srs att sitta, vilket får till följd att enkla saker som att åka bil, buss eller tåg, delta i möten, gå på bio eller umgås med vänner kan bli svåra att genomföra.

Eftersom SRS innebär smärta dygnet runt påfrestas även den mentala orken hos en person med srs. Vid SRS kan det förekomma blåsrubbningar.

Hur behandlas SRS?

Smärta syns inte utanpå. Detta kan, särskilt som symtomen varierar, göra att omgivningen har svårt att förstå och acceptera följderna av SRS. Bristen på kunskap och säkra diagnosmetoder leder till att den som har SRS inte alltid bemöts med förståelse och respekt för sina besvär. Ibland kan SRS leda till långa perioder med sjukskrivning.

Med god fysik, bra kondition och kroppskännedom kan vardagen bli mer uthärdlig. En korsett kan ge stabilitet. Sitthjälpmedel som svankstöd och sittkudde, liksom undervisning hos rygg- och smärtskolor kan vara till stor hjälp.

Även avslappning och mental träning är verkningsfullt och minskar smärtorna vid rörelse. Kirurgi vid srs innebär att man stelopererats mellan två eller flera kotor, så kallad fusionsoperation, vilket kan förbättra tillståndet.

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina