Äntligen fredag och hallonkaka

Ja då var det fredag igen.

Känns inget speciellt eftersom jag är sjukskriven, så för mig spelar det ingen roll om det är måndag, lördag eller fredag.

Nästa vecka, på fredag, ska jag börja jobba halvtid. Ska bli skönt.

I dag kunde jag inte somna om efter att jag vaknat vid 6-tiden och behövde besöka tänkerummet. Gick och lade mig i sängen en stund efter besöket, men gav sedan upp, på grund av ont i nacken bland annat.

En väninna skulle kommit på fika idag, men vi fick ställa in för hennes mamma ligger på sjukhus. Självklart ska hon vara hos sin mor om hon behöver. Hon har bara en mamma och ingen vet hur länge pga tillståndet. Jag finns ju kvar.

Hur som helst, bakade en hallonkladdkaka, nästan helt glutenfri, men inte riktigt.
Receptet var inte glutenfritt men jag gjorde som jag brukar, ändrade i recept.

Den blev riktigt god trots att jag ändrade ingredienserna. Med lite glass eller vaniljsås till blir det ännu bättre. Originalreceptet hittar ni i Tidningen hembakat

Hallonkladdkaka

Mitt recept lyder följande (gjorde dubbel sats ca 30 bitar)

  • 350 gram smör
  • 2 dl stevia strö
  • 1 dl strösocker
  • 1 nypa salt
  • 2 msk vaniljsocker
  • 2 dl bovetemjöl
  • 1 dl glutenfria havregryn
  • 1 dl vetemjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  1. Sätt ungen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull (lagom stor för att få plats med alla ingredienserna)
  2. Ta bort kastrullen från spisen och låt den svalna något. Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen och rör ihop till en slät smet.
  3. Rör ner hallonen i smeten.
  4. Häll smeten i en smord och bröad form.
  5. Grädda kakan mitt i ugnen i 24-30 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt svalna i formen. 
  6. Jag hade i bakpulver eftersom jag inte riktigt visste hur den skulle bli eftersom jag ändrade ingredienserna. Jag tog inga extra hallon ovanpå och jag hoppade även över florsockret.


Så här blev kakan, Den gick av när jag skulle lägga upp den på skärbrädan, men det gör inget, nu ser ni hur den ser inuti. Den är som sagt väldigt god och den blir nog ännu godare med något extra gott till.

Min dotter är här och hon har hjälpt mig att färga håret.


Just det, började med detta inlägg redan vid nio-tiden, men nu är inlägget klart och jag ska vila igen. Tror att nacksmärtan kommer från min smärtsamma axel-AC-led.

2 Comments

  1. Härligt med fredag även fast man inte arbetar :-D Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att det är härligt med fredag, alla dagar är härliga, på sitt sätt, oavsett man jobbar eller inte. Kram

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina