Veckan som gått

Arbete och sjukfrånvaro

Nu var det ett par dagar sen jag hade energi att blogga.

Enbrel

Har inte mått helt bra denna veckan. Något har sprungit runt i kroppen. Sen starten med Enbrel har jag varit förskonad från kraftiga reumatiska skov vilket är underbart men det känns som något saknas.

Missförstå mig rätt.
Jag är så klart glad att kroppen reagerar positivt på bromsmedicinen genom att jag är mindre stel på morgonen, har inte alls lika svullna fingrar och tår och vristerna har minskat i omfång. 

Trots detta känner jag mig håglös, haft yrsel, varit stel och öm överallt så i onsdags åkte jag hem från jobbet i onsdags. Jobbade 3 timmar och man kan väl tycka att jag borde härdat ut en timme till, men tyvärr, det gick inte. Beställde färdtjänst hem.

Väl hemma åt jag lite lunch sedan tog jag smärtlindring, lade jag mig i sängen och sov i fem timmar. Joachim kom hem från jobbet. Vi kollade på tv och gjorde inget speciellt. Klockan 20,00 gick ögonen i kors igen och sov till 09,30 på torsdagen.

Kände mig fortfarande öm och hade ont överallt kändes det som, ryggen bråkade med samt den där jäkla armbågen och axeln.


Nu känns det bättre

Idag fredag mår jag faktiskt bättre. Jag hade återbesök hos min reumatolog.

Vi pratade om mina mediciner och hur jag mådde med Enbrel. Han skrev ut mer smärtlindring för ryggsmärtorna. Vi kollade på röntgenbilderna på min axel och det är inte konstigt att jag har smärta och inte kan röra armen som jag ska. År 2011 opererades axeln för posttraumatisk artros och då de in tog bort en bit av nyckelbenet och skulderbenet, samt rensade upp då det var för trångt mm. Allt detta läkte fint efter operationen även om det tog tid.

Kryckor

Eftersom jag sedan nästan 2 år tillbaka behövt använda krycka ganska ofta har jag antagligen överbelastat axeln. Enligt röntgenbilden är det ett glapp på ca 2 cm mellan nyckelbenet och ac-leden och om jag fattade det hela rätt. Det orsakar instabilitet och inklämning av mjukdelar. På röntgenbilden ser det ut som om det fattas en stor bit som ett tomrum i mellan. 

Glapp i axeln

Här får ni en bild på en frisk axel men jag har ritat på bilden med en pil vart det glappar och smärtar. Jag har ingen aning om vad som kan göras eller om något kommer att göras. Men en sak är säker jag kan inte ha det så här, för det känns verkligen som om något är sönder.

Jag kan använda armen men inte röra den som man ska och jag vill gärna hålla armen i vinkel in mot kroppen och ju mer jag använder vänster armen desto ondare får jag.


Remiss till sjukgymnast

Jag har även fått remiss till sjukgymnast på reumatologen för undersökning av armbågen och för att få en ortopedisk ortos. Nu väntar jag bara tid till ortopeden för axeln och tid till ryggortoped samt till sjukgymnasten på reumatologen.

Proverna var bra

Just det alla mina prover var bra och det var bättre än innan starten med Enbrel. Jag ska ta nya prover på måndag och dessa ska tas på fastande magen. De ska kolla blod- och järnvärde eftersom jag har haft lite problem med järn i kroppen och transporten av det.

Ja det var väl allt. Nu sittligger jag i sängen och ska strax sova. Ensam hemma då Joachim jobbar.

5 Comments

  1. Hej! Fin blogg du har. Tack för din kommentar hos mig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tack så jättemycket. Ingen orsak och tack själv. Kram

      Radera
  2. Ok. Jag får kommentera som Anonym trots att jag har ett Wp-konto. Jag lyckas inte kommentera som Baraenbildavmig, trots att jag försökt flera gånger.

    Tråkigt med din axel. Positivt med färre skov ändå. Det tar ofta tid att vänja sig vid mediciner, hoppas att tröttheten ger med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Nä men vad konstigt. Jag har tillåtit alla oavsett konto att kommentera. Ja men så är det ju och speciellt med bromsmediciner. Ja axeln är ett jobbigt problem tyvärr. Tack för din kommentar. Kram

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina