Förklaring stenoserna

Ryggproblemen och vad de betyder

Spinal stenos

Spinal stenos betyder ben- och broskförändring i ryggraden som ger förträngning av ryggmärgskanalen och tryck på ryggmärgen

Jag har haft problem med min rygg sen tonåren. När jag var ung sa man att jag hade skolios, sen sa man att jag hade ett ben som var kortare än det andra. När jag arbetade som vårdbiträde hade jag ofta ont i ryggen och ryggen blev som ett Svid smärta och jag kunde inte gå riktigt. Jo det blir ett långt inlägg, trots att det är förkortat med flera år.

Du kan väl inte ha ont i ryggen?

Jag fick också höra att jag som var så ung, 18 år, inte kunde ha ont i ryggen. Jag gick till kiropraktor, naprapat, hos sjukgymnast, jag fick akupunktur och TENS. Jag hade även problem med nacken och övre delen av ryggen där det kändes som om jag fick låsningar osv. 

När jag var gravid första gången vid 21 års ålder (1991), hade jag enorma fog lossningar. Jag hade så ont att jag inte kunde gå ordentligt och jag hade även svårt att sitta. På den tiden läste jag gymnasiekompetens på KOMVUX och jag läste ekonomi. Tyvärr blev jag sjukskriven och kunde inte avsluta mina studier.

Smärta i handleder

Inte nog med det, jag hade sen tidigare haft ont och svullnad i mina handleder, domningar i händerna och under graviditeten blev det inte bättre. Jag hade så ont och dålig greppförmåga att de var tvungna att operera mig innan jag skulle föda. Detta för att jag skulle kunna ta hand om min son som skulle komma till världen. Hade förövrigt en mycket mycket svår förlossning, men det är en annan historia.

När jag var 23 år (1993) var jag gravid för andra gången och då hade jag samma problem med fog lossningar. Ont, ont och ont. 

Ett tag efter att min dotter hade kommit till världen var jag en aningen bättre i ryggen ett tag, men se kom det tillbaka som ett brev på posten och sen fortsatte det bara, ena perioden bättre, andra perioden sämre.

När det började balla ur

År 1997 började det balla ur på riktigt. Jag hade varit på fest på kvällen och vi hade dansat och sen gick jag hem, det var inte långt.  Dagen efter när jag vaknade och skulle kliva upp ur sängen kände jag mig stum i högerbenet och stel i ryggen och när jag skulle ställa mig upp ramlade jag ihop som en drös på golvet. 

Jag kravlade mig upp och denna gången tog jag det lite lugnare, men NEJ, det gick inte att stå på bägge benen. Ju mer jag ansträngde mig för att stå och gå på bägge benen så gick det inte och jag fick ondare och ondare.

Ensamstående mamma

Jag levde som ensamstående och barnen skulle komma hem senare på kvällen och jag var helt enkelt tvungen att kunna stå och gå. Jag fick skjuts upp till akuten och där möttes jag av en enormt dum läkare. Han undersökte mig inte utan frågade bara vad som hade hänt, kollade lite på mitt ben och sen fick jag kryckor och han sa att det troligtvis var bara någon nerv som var i kläm i benet.

På måndagen skulle barnen till fritids och som tur var hade vi en läkarcentral ganska nära skolan som jag tog mig till efter att jag hoppat på kryckor till fritids med bägge barnen.

Misstänkt diskbråck

Läkaren på LC undersökte mig och konstaterade misstänkt diskbråck MEN inte skickade han mig på MR inte, utan jag blev sjukskriven i två månader. Han sa att om jag inte blir bättre inom två månader, skulle han skicka mig vidare för utredning.
Tänk er, ensamstående mamma med två barn, ingen bil och inte kunna stödja på sitt högerben med enorma ryggsmärtor. Känn på den ni. Men jag fixade det.

Göra en lång historia kort

Okej för att jag en lång historia kort där jag hoppar över en massa undersökningar, läkarbesök, remisser till Reumatologen osv kommer jag äntligen till en läkare som tar mig på allvar både vad gäller ryggen och mina ledproblem.

Reumatologen

Jag får komma till Reumatologen och får träffa den bästa läkaren någonsin. Jag får diagnosen polyartrit, som senare konstateras psoriasisartrit och läkaren misstänkt Bechterews pga min beskrivning och arvsanlag. Jag får gå på dagsjukvård för Bechterews Patienter som innebär medicinsk träning i 4 veckor. Bechterews Patienter mår oftast bra av ganska hård träning då det är bra för deras ryggproblematik och för att inte stelna "fast".

Kan säga som så här med en redan dåliga rygg, svullna och smärtsamma leder/muskelfästen blev jag ännu sämre, framför allt i ryggen, under denna hårda dagsjukvård.
Jag fick remiss till MR-Helrygg och fick tid 140401. Denna MR bekräftar att jag inte har Bechterews utan en mycket mycket trasig rygg.

Skador i min rygg

  • Bröstryggen: ca 6-7 degenerativa diskar samt ett pågående diskbråck mellan skulderbladen
  • De tre nedersta diskarna är kraftigt höjdreducerande, mest uttalat i nivån L4-L5,
  • Inslag av degenerativa märgsignalförändringar, typ Modic 2* ändplattenära* i intilliggande kotkroppar L4 och L5. 
  • I nivån L3-L4 finns en generellt buktande disk som når fram till avknoppningsstället för L4-nervroten bilateralt (= tvåsidigt)
  • I nivån L4-L5 finns en generellt buktande disk som tillsammans med förtjockande ligament* flava och intervertebralleds* artros försnävar durasäcken* vars tvärarea uppgår till knappt 0,8 kv cm förenligt med en relativ spinal stenos. 
  • Diskbuktningen medför även recess stenos bilateralt (= Tvåsidigt)
  • samt signifikant foraminal stenos på vänster sida
  • en lätt foraminal stenos på höger sida. 
  • I nivån L5-S1 finns ett bredbasigt centralt-högersidigt paracentralt diskbråck
  • Diskbråcket komprimerar och bakåt dislocerar den högra S1-nervroten strax efter avknoppningen från durasäcken. 
  • Diskbuktningen medför även recess stenos höger sida
  • Samt en signifikant foraminal stenos bilateralt. 
  • En ca 1,5 x 0,5 cm stor subcgondral cystbildning i acetabulartaket höger sida.
*Typ Modic 2 = Infiltration av fettväv i ryggkotan
*Ändplatta (nära) = motorisk ändplatta, del av muskelcell som gränsar till den motoriska nervfibern
*Ligament = bindvävsband som förenar skelettdelar, begränsar rörlighet och håller inre organ på plats
*Intervertebralleds = Mellan kota i ryggraden
*Durasäck = slangformad fortsättning på den hårda ryggmärgshinnan i ryggradskanalen nedanför ryggmärgen

Förklaring stenoserna


  • Spinal stenos = ben- och broskförändring i ryggraden som ger förträngning av ryggmärgskanalen och tryck på ryggmärgen 
  • Recess Stenos = utbuktning, fördjupning 
  • Signifikant stenos = tydlig förträngning av en kanal eller mynning 
  • Foraminal stenos = nervroten ligger i kläm där den lämnar ryggraden, det är då en specifik nervrot som är påverkad vilket leder till en diskbråcksliknade ischias

Träffat två ryggkirurger

Jag har träffat två ryggkirurger men än har ingen gjort något, nu är det sämre än det varit och nu är bensmärtan i höger ben ett faktum i stort sett varje dag och jag kan inte längre gå rak i ryggen eller utan smärtor, jag behöver morfin i stort sett varje dag men försöker lura mig själv att jag att bättre än jag är och låter bli morfinet mellan varven. Ena dagen känns det bättre, andra dagen åt helvete ont och så håller det på. Nu har smärtan i bröstryggen börjat igen, efter att ha varit en aningen bättre ett bra tag. Jag har även börjat få bensmärta på vänster sida, dvs i höften och ner fram mot låret. Jag kan inte gå 100 meter utan smärtan, jag behöver krycka då och då eller ofta.

Väntar på ny tid

Jag väntar på ny tid till ryggkirurg och denna gången hoppas jag verkligen att de kan göra något som kan hjälpa mig. Jag jobbar 4 timmar om dagen, har sjukersättning 50%.... men ibland fixar jag inte att jobba alls och vara aktiv vad är det?

5 Comments

  1. Hoppas nästa kirurg kan göra något för dig! "Du som är så ung kan väl inte ha ont?" Dummaste jag hört! Har själv problem med ryggen, ingenting i jämförelse med dig men ändå, och har varit hos sjukgymnaster och läkare för det sedan tidig tonår. Så korkad sak att säga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja det hoppas verkligen jag med, för jag orkar verkligen inte ha det så här. Innan kunde jag iaf gå promenader, nu fixar jag inte ens det utan smärta. Ja men eller hur, korkade människor det finns.
      Kram

      Radera
  2. Hej Stina,
    Jag är jätteledsen att du har så mycket ont! Hoppas verklige att du mår batter! Själv har jag ett stort diskbråk L4-L5. Ibland har jag fruktansvärt mycket ont men ibland går det faktiskt bra. Jag är rädd att det kan blir sämre för mig. Går på undersökningar nu. Hoppas på att träffa en väldigt bra läkare. Krya på dig!
    Hälsningar,
    Anastasia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Just nu är det mindre smärtsamt då jag i nov 2016 fick en terapeutisk nervrotsblockad. Den har lindrat ganska mycket. Tyvärr är den bara tillfällig. Hoppas du får den hjälp du behöver. Trevligt att du läste min blogg. Välkommen åter. Kram Stina

      Radera
  3. Hej Stina,
    Jag är jätteledsen att du har så mycket ont! Hoppas verklige att du mår batter! Själv har jag ett stort diskbråk L4-L5. Ibland har jag fruktansvärt mycket ont men ibland går det faktiskt bra. Jag är rädd att det kan blir sämre för mig. Går på undersökningar nu. Hoppas på att träffa en väldigt bra läkare. Krya på dig!
    Hälsningar,
    Anastasia

    SvaraRadera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina