Kalla vintrar

Kommen du ihåg orkanen Gudrun som drabbade Sverige år 2005?


Det gör jag kan lova. På den tiden bodde vi i hus, jag och barnen. Jag minns hur vindarna ven runt husknuten och hur mörkt allt blev när strömmen gick. En vecka var vi utan ström.

Vi hade hund på den tiden som inte brydde sig om ifall det var orkan eller störtregn, för rastas behövdes hon ändå göra.

Eftersom det var i januari månad kvar det kallt och snö vilket gjorde det hela något värre när strömmen gick. Det blev komplicerat att laga mat, tvätta sig och andra små vardagliga ting som vi är vana vid.



Vara förberedd

Jag tror att det är bra att vara förberedd på strömavbrott, naturkatastrof, eventuellt krig eller andra svåra situationer speciellt när man bor i huset på landet.

Prepping av mat och vatten, skaffa eget elverk eller generator är också viktigt. Jag önskar verkligen att jag hade haft möjlighet att kunna värma upp mig på annat sätt än att elda i kakelugnen och få ström in till huset då när Gudrun härjade.

Här kan du få tips och råd inför köp av reserv elverk

2 Comments

  1. Skoj och hitta till en ny blogg!
    Nog minns vi Gudrun. Den trettondehelgen var vi hemma hos mina dåvarande svärföräldrar på en gård på Varaslätten. Stora granen föll och strömmen försvann naturligtvis. Jag tror de flesta åtminstone de som bor på landet är bättre förberedda idag än för drygt 25 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till min blogg.
      Ja nog är det så, eller det får vi iallafall hoppas 🤗

      Radera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina