Songkran på Suanson Beachroad

Songkran hela veckan

Den 13 april startar Songkran i Thailand. På vissa ställen firar de pree-songkran dagen innan och det gjorde vi också med Boy, Guy, Faii och Jen.

HANG Rayong

Rayong HANG

Songkran Rayong

Den 12 april åkte vi till Rayong på kvällen och var på ett ställe som heter HANG. Där var det livemusik och vattenkanoner och det var en blöt kväll på många sätt.

Jag hade problem med mitt skadade knä men eftersom jag var försiktig gick det bra ända tills jag halkade i "gyttjan" som av allt vatten. Tur i oturen halkade jag på så sätt att jag "bara" skrapade upp mitt vänsterknä och högerknät som redan var svullet och ömt klarade sig från nya skador. Den 13 april firade vi Songkran utmed Suanson Beachroad på traditionellt sätt utmed gatan.



Songkran Ban Phe

Den 16 april firade vi Songkran inne i Ban Phe då det varje år är stor folkfest. Alla är glada, blöta och några väldigt berusade men det hör till. Framkomligheten är svår och man får vara väldigt försiktig om man själv kör vespa tex. Vi åkte på flak inne i Ban Phe men vi gick även runt.
Det var verkligen en upplevelse eftersom det var första gången som vi firade Songkran inne i Ban Phe.

Ban Phe




Det thailändska nyåret Songkran

Det thailändska nyåret, Songkran inleder regnperioden, och det firas under perioden 13-15 april. Som jag skrev tidigare kan datumen variera lite, men officiellt är det mellan 13-15 april.
Enligt tradition slänger man stora mängder vatten på varandra för att möta det nya året ren och lycklig. Songkran firas även i Burma, Laos och Kambodja.

Möter du människor som vill måla dig vit ansiktet betyder lycka och att få vatten på sig är ett tecken tur och att man firar in det nya året ren. Läs mer om traditionen Songkran

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina